Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dahgens loppefund 1700 tals si

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dahgens loppefund 1700 tals si

    Den kan let være 1700 tals og den kan ligesåvel være 1800 tals. Men perioden 1700 til 1850 er vel tiden.
    Slagloddet et nu manglende håndtag af jern oog et øsken. Håndrullede nitter og 10 cm høj, diameter 21 cm.
    Bifogade filer

  • #2
    Nä men det var som tusan, är det inte ett riktigt gammalt Turkslag.

    Comment


    • #3
      Dagens 10-poängare Hektor.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Hektor Visa inlägg
        Nä men det var som tusan, är det inte ett riktigt gammalt Turkslag.
        Ja ja den er god med dig - kik på nøglerne og lad mig vide

        Comment


        • #5
          Stort frågetecken? Det kanske skall vara öglorna för några nycklar har vi förlagt.
          Är inte öglorna gjorda av skrumper puddeljärn från norra Småland?
          Har vi någon här med fjäderstål i hatten som kan bekräfta mitt antagande?

          Comment


          • #6
            Skall vara lite allvarlig även om Hektors lek med turk och durk var roligt. Här i Sverige kallas det durkslag. Är botten infalsad? Lite svårt att se på bilden. Visst har föremålet ålder men jag skulle inte våga säga att det är äldre än 1800-talets andra hälft. Man måste ha den i handen för att avgöra rätt ålder. Durkslag var ett måste i alla hem och alla kokböcker från 1800-talet nämner durkslag.

            Comment


            • #7
              Hur tusan vet man att en sådan nit är handrullad, faktum är att den kan lika bra vara fotrullad. Nu är inte kopparplåt lika lättarbetad som en degklump så detta med handrullan är nog fel.

              Comment


              • #8
                Nitterne er rullet - håndlavet se på andet billede. Samlingen mellem bund og sider - ja.
                Med alderen - jeg tror på at den er gammel, men 1700 er mere et håb.

                Comment

                Working...
                X