Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa: A&J eller Kähler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gissa: A&J eller Kähler?

    Dekorationsförlagan är en akvarell av Signe Steffensen hos Herman A. Kähler i Naestved, som "malerpigen" Sofie Lundstein senare vidareutvecklade. I Sofies dekorationsmapp från åren 1920-22, återfinns den också med extra röd "bombe".
    Andersson & Johansson i Höganäs lånade oblygt den danska dekorationen, om man nu inte ska säga att de efterapade formerna med, få år efteråt.

    Till saken hör också, att även Kähler framställde sådant här i matt glasyr. Blev det svårare nu?
    Nu får ni gissa vad som är svenskt och danskt. Är det två av tre som är HAK? Eller två av tre som är A&J?
    Vilka i raden av 1, 2 och 3?
    Blir det något pris till den skarpögdaste? Tja, vem vet...

    Tiden går ut nu på söndag kl 21.00. Till dess blir det inga kommentarer från mig.
    Spekulera på och kom gärna med egna, likadana dekorer på vad ni har hemma.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2007-08-16, 01:49.

  • #2
    1: Höganäs
    2: HAK
    3: HAK

    Jag skjuter ifrån höften och gissar på de alternativen och då enbart utifrån formen på vaserna. Om man tittar på dem så liknar 1,3 mest HAK i glasyren och nr 2 mest Höganäs. men jag har aldrig sett en HAK med 1'ans form så då går jag på det.
    Last edited by PAT; 2007-08-16, 06:18.
    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

    Comment


    • #3
      Säger 1 o 3 HAK, 2 Höganäs.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Skulle tippa på att tvåan är A&J, dekoren ser lite mer tafatt ut. Formen på den första skulle också skvallra lite om A&J, men nja.... Ettan och trean HAK, tvåan A&J blir nog slutanalysen.

        Comment


        • #5
          Jag skulle tro att 1 och 3 är HAK. Har en liknande glasyr som 3:an och en större historia med glasyr påminnande om nr 1, visserligen en Anashab, men eftersom det är du som frågar Gideon så är det ngt lurt här!
          Skulle i så fall gissa på att 1:an är Höganäs.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            1= HAK
            2= Höganäs
            3= HAK

            Detta är naturligtvis fel för då är det för enkelt.

            Comment


            • #7
              Eftersom jag inte får vara med i leken så kommer här ytterligare en bild.
              A&J eller HAK?
              Bifogade filer
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #8
                Jag återkommer på söndag 20:59
                Skämt åsido så är jag ute på hal is här, men har minan aningar. Som alla andra gissar jag HAK på 3:an, men sen blir det knepigt...

                Comment


                • #9
                  Inte har jag några så´na här läckra skapelser inte och inte vet jag vem som gjort vad....men eftersom de ligger på övrigt svenskt så är det väl A&J alla tre.

                  Comment


                  • #10
                    Nu ska det bli spännande och se svaret !
                    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

                    Comment


                    • #11
                      Spännande var det, ja!
                      Fick leta efter linjedomaren ett tag, innan jag hittade honom framför TVn som visar ett gammalt avsnitt av Beck...
                      Men nu drar han i målsnöret och avgiver följande facit:
                      1. A&J
                      2. A6J
                      3. HAK.

                      Det trodde ni inte, va?
                      Men det är så sant som det är signerat.
                      Trattvasen trodde jag inte heller var svensk, när jag köpte den för några år sedan och den kommer att stanna kvar hos mig mycket länge. Väldigt länge.
                      Så bra gjord är den, och man kan undra om inte en förrymd HAK-anställd varit närvarande i keramikverkstan, den gången runt 1924-25.
                      Tyvärr får jag inte visa de mycket illustrativa bilderna i Ane Maria & Annimi Holst Schmidts stora HAK-bok, men finns tillfälle, så titta på sidorna 88 och 89 i den.

                      6 bilder redovisas, och man ser på insidorna av vas 2 och 3, skillnaden i glasering och inkragning.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Just det. Vem vann?
                        Egentligen ingen, men Äjth kom närmast i sitt snirklande svar, så hon får koras som pristagare!
                        Hör av Dig, Äjth, per PM med adress och önskemål om föremål att ställa i hyllan. Färg och form kanske räcker som riktlinje?
                        Grattis!

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                          Eftersom jag inte får vara med i leken så kommer här ytterligare en bild.
                          A&J eller HAK?
                          Marias fråga behöver lyftas fram.
                          Hon är kunnig, men hade inte behövt diskvailficera sig själv i gissningen.
                          Vad tror ni om hennes skål, då?

                          Comment


                          • #14
                            hade jag kommit ihåg att logga in kl 20:59 så hade jag vunnit. Men det var något som höll kvar mig vid sillmackan med öl och nubbe (eller var det den friterade camenberten med hjortronsylt efter som drog)? Grattis Äjth!

                            Jag tyckte att målningen på 1:an var driven, men glasyren kändes för tunn och matt. Formen var inte heller helt HAK, så jag hade satt A&J på den. Även på 2:an av förståeliga skäl.

                            Comment


                            • #15
                              Hurra, hurra! jag vann nästan, det har aldrig hänt-nästan
                              Måste säga att det var formgivningen på 1.an som fick mig att luta åt Höganäs. Har i och för sig inte sett så mycket danskt men denna form hade jag defintivt inte sett med danskmärkning.
                              Blev glad över att se Pat, hans avatar och " Nu ska det bli spännande och se svaret" mindes just då att tävlingen skulle gå ut ikväll.
                              ha ha va gla jag är!!!
                              Jo En gissning på Marias objekt måste bli HAK.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X