Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Udda Damejeanne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Udda Damejeanne

    Den här damejeannen är ca 46 cm hög. 27 cm i diameter vid botten sedan smalnar den av något på vägen upp till halsen.
    Blåst i tredelad form. Massor av fina blåsor.
    Det mest underliga är knopparna/blåsorna i botten. Är det någon som sett liknande och kan berätta mer?
    den står i allafall ovanligt stadigt.
    Bifogade filer
    Last edited by Kecke; 2007-07-20, 20:26.

  • #2
    Fler bilder.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
      Fler bilder.
      För mig var det en ovanlig sak! Fastblåst.
      Orsaken till kulorna i botten, det vet i sjutton,
      formhalvorna värkar vara uppdelade som 2/3 knoppis,
      inget puntelmärke, då måste dom haft hylsa,
      när regalinen gjordes,
      är det inga skarvar på den vertikala delen?
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Det här är de enda skarvar jag kan se.
        Bifogade filer
        Last edited by Kecke; 2007-07-21, 09:37.

        Comment


        • #5
          Har sjøl noen ganske like med untak av regalinen som har en horrisontal fordypning rundt midten samt at de mangler de vertikale sømmeme på halsen. Den horrisontal formsømmen over bunnen samt tilsvarende like under der halsen begynner er imidlertid der.
          Punktene i bunnen har også mine. De rundt kanten tror jeg er satt der for å gi en stødigere ståflate. Lettere å få til stødighet da enn om den skulle stå på hele omkretsen. Og vedrørende punktene innenfor så antar jeg at det må være røkpunkter.
          Utfra at vi har punktene i bunnen samt bare horrisontale formsømmer, så skulle dette tyde på at bunnen har stått fast mens resten av formen har vært bevegelig. Er dette mulig?

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
            Det här är de enda skarvar jag kan se.
            Ja prsis så, som knoppisarna!
            Vet av erfarenhet att det var svårt ibland,
            när man blåste fast en så stor kropp, fick ju dra ur den ur formen,
            den kunde sitta rätt rejält!
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • #7
              Tack.
              Jag har bytt bild eftersom de vertikala skarvarna inte går ända upp till regalinen.
              Alla punkter ser likadana ut i mina ögon så det går inte att se om det skulle kunna vara rökpunkter någonstans under.
              La man på glaspunkterna eferåt? (Om det nu är så att det är för att det skall stå stadigt.)
              Den verkar rejält gammal men skenet kanske bedrar.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                Tack.
                Jag har bytt bild eftersom de vertikala skarvarna inte går ända upp till regalinen.
                Alla punkter ser likadana ut i mina ögon så det går inte att se om det skulle kunna vara rökpunkter någonstans under.
                La man på glaspunkterna eferåt? (Om det nu är så att det är för att det skall stå stadigt.)
                Den verkar rejält gammal men skenet kanske bedrar.
                Nej, kulorna måste sitta i bottenplattan (formen)
                Har svårt att tro någon gör en sådan (järn, grafit) form i dag, med patina!
                Botten, är svårt att säga om den har varit lös, lite svårt med bilder att se,
                men det kan vara en formskarv i ytterkant på botten!
                Hirvi
                Last edited by Hirvi; 2007-07-21, 10:19.
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #9
                  Ok.
                  Ser att kulorna är jämt fördelade i botten. Åtta stycken i ytterkanten och fyra större lite längre in. Den i mitten skulle kunna vara en rökpunkt.
                  Måste försöka se lite bättre.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                    Ok.
                    Ser att kulorna är jämt fördelade i botten. Åtta stycken i ytterkanten och fyra större lite längre in. Den i mitten skulle kunna vara en rökpunkt.
                    Måste försöka se lite bättre.
                    Kolla ytterkanten på botten, hur den ser ut!
                    Lade till på förra innlägget!
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #11
                      Hirvi.
                      Visar ett par bilder till på botten.
                      Först en sned kant inåt sedan botten som är konkav.
                      Borde inte botten nästan blivit konvex om man dragit flaskan ur formen eller formar man till den i efterhand?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                        Hirvi.
                        Visar ett par bilder till på botten.
                        Först en sned kant inåt sedan botten som är konkav.
                        Borde inte botten nästan blivit konvex om man dragit flaskan ur formen eller formar man till den i efterhand?
                        Ser ja fel eller, det ser ut på bilden som kulorna inte når ända ner till undelaget när den står på en skiva, eller?
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • #13
                          Den var häftig. Får Du verkligen plats med en så stor dammejeanne
                          Jag har plats annars
                          DG

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                            Ser ja fel eller, det ser ut på bilden som kulorna inte når ända ner till undelaget när den står på en skiva, eller?
                            Hirvi
                            Alldelens rätt Hirvi. Jag hade inte sett det tidigare.
                            Kulorna når inte någonstans ned till underlaget. Damejeannen står på kanten som är emellan åttakulsraden och fyrakulsraden.

                            Lasse.
                            Jag har jättemycket plats, kastar bara ut lite surfgrejor ur garaget.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                              Alldelens rätt Hirvi. Jag hade inte sett det tidigare.
                              Kulorna når inte någonstans ned till underlaget. Damejeannen står på kanten som är emellan åttakulsraden och fyrakulsraden.

                              Lasse.
                              Jag har jättemycket plats, kastar bara ut lite surfgrejor ur garaget.
                              Ja då kan man undra vad kulorna har för syfte!
                              Det är väl rökpunkter då! (Botten är ju stor)
                              Hirvi
                              Last edited by Hirvi; 2007-07-21, 23:00.
                              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                              Comment

                              Working...
                              X