Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isi - karaffer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Isi - karaffer

    Jag undrar om någon vet vilka typer av kannor, flaskor, karaffer o dyl det finns i Gullaskrufs Isi-serie. Jag har sett en trekantig med propp och tre pipar som jag tyvärr missade på auktion och fortfarande inte kan komma över. Finns det andra karaffer än denna som är runda, fyrkantiga etc? Jag har också sett en plunta/flaska med kork men det är alltså den höga, smala karaffen jag vill ha.
    Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

  • #2
    Raoul har en bild på i stort sett hela (eller är det hela Raoul?) ISI-serien på länken nedan (exkl. vaser etc.) . Den karaff du talar om har dock bara två pipar, även om det på bilder kan se ut som där är tre. Utöver den och flaskan finns kannan som du ser på bilden, men där tar det dessvärre stopp...

    Comment


    • #3
      Karaffen vi pratar om är en shaker och den HAR tre pipar. På bilden saknas jordnötskålen som jag införskaffat efter bilden togs och ett mixerglas med en pip. Ishinken finns i två storlekar och glasen i 9 storlekar. Lycka till med sökandet efter Shakern.
      knappast meningslöst.

      Comment


      • #4
        Inte bara Ballo som får krypa till korset, det var uppenbarligen alltför länge sen jag använde min trepipiga shaker

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
          Inte bara Ballo som får krypa till korset, det var uppenbarligen alltför länge sen jag använde min trepipiga shaker
          Ett tänkbart straff är att du sänder den till mig, som skulle pilla på den säkert dagligen.

          Tack för svar! Men någon kanna ser jag inte på bilden, eller är det den som är bredvid shakern som för mig ser ut som ett grogglas? Det finns alltså inte någon karaff utan det är shakern jag tänker på som är den enda med tillhörande glaspropp?
          Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

          Comment


          • #6
            Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.


            Hittat en auktion där den shaker jag tror du menar finns med

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
              Ishinken finns i två storlekar och glasen i 9 storlekar.
              Inte för att jag vill vara petig, men glasen finns väl i 10 storlekar? Det tror jag mig i alla fall ha bildbevis för, även om det är är från Royal Krona-tiden...

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                Inte för att jag vill vara petig, men glasen finns väl i 10 storlekar? Det tror jag mig i alla fall ha bildbevis för, även om det är är från Royal Krona-tiden...
                Jo, du vill visst vara petig, och det är bra för då lär man sig mera!

                Vilka storlekar är det som finns?

                Comment


                • #9
                  Följande fanns åtminstone i 1975 års kollektion:

                  Snaps (4 cl & 6 cl)
                  Cocktail
                  Whisky (6 cl & 10 cl)
                  Selter
                  "OF" (någon som vet vad det strå för?)
                  "DOF"
                  Grogg (25 cl & 40 cl)

                  Comment


                  • #10
                    OF trodde jag alla glasnördar visste. Old Fashion står det för och är ett brett cylindriskt whiskeyglas/vattenglas/drinkglas (kanske till konjaksgroggar?). DOF torde vara Double Old Fashion, dvs ännu större.
                    Såg sen att Old Fashion är en egen drink med Boubon som bas.
                    Idag kanske Caipirinha är den vanligaste drinken i en OF...

                    Med ledning av bilden som länkades till ovan skulle jag säga att de två vänstra är DOF och OF, sedan ett whiskeyglas, ett snapsglas och ett cocktailglas (ev. selters) . I bakgrunden ett grogglas.

                    När man tänker på gamla whiskeyglas ska man ha två saker framför ögonen: De små fesiga glasen med whiskeyreklam i kulört tryck på, samt amerikanska filmer där de står vid en bar och huttar whiskey i småglas. I allmänhet dricks det whiskey ur OF i svenska hem idag.
                    Last edited by Peter S; 2007-01-13, 10:52.

                    Comment


                    • #11
                      4-6 cl bourbon
                      Angostura Bitter
                      1 sockerbit(den gamla hårda sorten)
                      Soda

                      Blöt en sockerbit med några droppar angostura bitter, lägg den i ett OF-glas.
                      Häll över soda så att det täcker sockerbiten
                      Häll i bourbon och fyll på med is.
                      Servera med ett marachino-bär i glaset.

                      (recept från min bartenderperiod)
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                        OF trodde jag alla glasnördar visste.
                        Alla utom minst en (dvs. jag), stort tack för förklaringen Peter!

                        Comment


                        • #13
                          Okänd isi-del

                          Jag har precis kammat hem den här auktionen på Tradera.


                          Och nu undrar jag förstås, vad i hela friden är delen längst upp till vänster?
                          Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

                          Comment


                          • #14
                            Då får man gratulera! Återkom gärna med ett bättre foto på den mystiska prytteln, jag har undrat vad det är för något...

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                              Då får man gratulera! Återkom gärna med ett bättre foto på den mystiska prytteln, jag har undrat vad det är för något...
                              Tack! Har du månne spanat in auktionen/föremålat förut?
                              Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

                              Comment

                              Working...
                              X