Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

12 små glas.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 12 små glas.

Nu kommer en ny fråga på små glas. Vilket glasbruk är "skyldig" till mina små selterglas? 4 st i gråton, 4 blå, 3 gröna och 1 lila. Själv tror jag på Reijmyre men har fått förslag på Kaj Frank Nuutajärvi.
    Mått: Höjd 7 cm, öppningsdiameter 6 cm och bottendiameter 3 cm.
    Bifogade filer

Nja, varken vinkel eller färger stämmer för de tidiga Kartioglasen. Jämför med denna:

Comment

De ser sannerligen ut att vara Samba Rejmyreglas, stapelbara. Populära på 60-talet, såldes i runda papprör.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack för svar. Som jag skrev, jag tror på Reijmyre och det kan mycket väl vara Samba. Synd att inte förpackningstuberna inte finns kvar.

Comment

Samba

Hej där ute

Är det här Reijmyre Samba också? Glasen är 7cm höga och 6cm i diameter. Vem har formgivit dem?
          Jag blev förvånad då jag upptäckte på en auktion där de sålde dessa glas att det var två stycken djupröda glas istället för ett lilatonat och ett rött som jag har. Mina verkar vara 3*2 par och om man radar upp paren bredvid varandra så ser man att de matchar varandra perfekt i varje par men skiljer en pyttliten smula gentemot nästa par i storlek och tjocklek.
          Bifogade filer

Comment

Att glasen är Samba från Reijmyre glasbruk är riktigt. I början av 1960-talet hade Reijmyre inte mindre än 18 olika setförpackningar att erbjuda och Samba var en av dom.
            Bifogade filer

Comment

Working...
            X