Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand FLORA

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rörstrand FLORA

skålen är ca 105 mm hög över del skål 150,mm
    under del 170,mm.
    det är även ingjutet vad jag tror AZ VS.
    Jag undrar ca ålder och ifall den har något värde. alla uppgifter är intresanta.
    Bifogade filer

Hej Simpan!
    De två Flora som kan komma ifråga här är:
    ?Flora, 1868-1891, ironstone, blå e. grön gravyr, ibland m. guld samt polykrom.?
    ?Flora, 1911-1925, flint, grön e. blå blomgravyr.?
    (hämtat från Gammalt porslin, Jane Fredlund)

Kronstämpeln (med tre kronor ikring Rörstrand) kom 1884, så den är ju inte tidigare än det iaf. Sedan så tror jag att om det var ?Ironstone?-gods så brukade man nog sätta en Ironstone-stämpel i godset också?..så då skulle den vara från 1911-1925?.men jag är inte säker.

Värdet brukar jag inte vilja ta upp?.men jag tror inte att det finns egentligen något ekonomiskt värde i såsskålen när den är i detta skick, missfärgad?.och även om den vore i nyskick så tror jag att man skulle få vara glad om man fick en hundring för den.
    OBS! Jag skriver inte så här för att vara taskig utan det är fakta. Massvis med 50 o 60-tals porslin är mycket mer eftertraktat än sådant från sista halvan av 1800-talet och då blir priserna efter det.

Comment

Jag tror också att det är den senare Flora. Jag håller för övrigt med Liljerik i nästan allt han skriver, förutom om den hade varit i perfekt skick för isåfall hade man nog kunnat få ut det dubbla iallafall... Men då måste man leta rätt på den som vill komplettera med just denna. Att lägga ut på Tradera är en enkel lösning, men det är inte säkert att just den som behöver den tittar in i rätt ögonblick (eller tittar in alls).

Comment

Working...
      X