Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasvas, förlaga till Ikea??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasvas, förlaga till Ikea??

"Hittade" den här vasen i dagarna, och någonstans har jag för mig att jag läst att Ikeas nyproducerade sneda vaser, skulle haft en förlaga hos Reijmyre och Bratt, eller har jag kanske drömt detta? Någon som vet något om den här vasen? Botten är planslipad, höjd=25 cm.
    Mvh
    Bifogade filer

Svårt? Det där med Bratt kanske är något påhitt, men ingen som känner igen vasen?

Comment

Den vas som visas på bilden är formgiven av Monica Bratt och hade artikelnummer B-252 och den gröna färgen hade nummer 317 på Reijmyre. Vasen finns med i produktkatalogen från 1962 (sid 18) samt i boken om Monica Bratt (sid 29).
      Att den är planslipad i botten är ytterligare ett bevis på att den är tillverkad vid Reijmyre, så hade aldrig IKEA kostat på en vas.

Comment

Tack för ett uttömmande svar! Nej, planslipningen är ju ett gott tecken, som du säger, och jag kan tillägga att den här vasen även är tyngre och tjockare i glaset än Ikeavaserna. Större också, tror jag. Och då var ju det där med Bratt inte bara en skröna då, kanske, såvida inte Ikea-vasens formgivare fått sin idé ändå, förstås. )

Comment

Jag har en liknande vas som jag med 100% säkerhet kan säga inte är en IKEA-vas. Dels är den för gammal för det och dels skulle den som haft vasen aldrig köpt en vas på IKEA.
          Vem kan ha designat den?
          Bifogade filer
          Utmaningen börjar där vägen slutar

Comment

Working...
          X