Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sagobilder av Einar Nerman o Einar Norelius

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sagobilder av Einar Nerman o Einar Norelius

    För cirka 50 år sedan satte mamma upp några av dessa bilder på väggen i mitt rum. I dag hittade jag dom på vinden. Än i dag minns jag tydligt, hur läskiga en del av bilderna var. Om jag blundade riktigt, riktigt hårt, då kunde inte jätten, den stora stygga vargen och den elaka styvmodern komma och ta mig! - Mamma hade säkert ingen aning om att figurerna vaknade till liv efter att mamma hade stoppat om mig och sagt god natt. – Vad hemskt!

    Är det nån annan som känner igen bilderna? Einar Nerman och Einar Norelius hade illustrerat sagorna och bilderna var Femina-bilagor nån gång runt decennieskiftet 1960.
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Lehmusleena Visa inlägg
    För cirka 50 år sedan satte mamma upp några av dessa bilder på väggen i mitt rum. I dag hittade jag dom på vinden. Än i dag minns jag tydligt, hur läskiga en del av bilderna var. Om jag blundade riktigt, riktigt hårt, då kunde inte jätten, den stora stygga vargen och den elaka styvmodern komma och ta mig! - Mamma hade säkert ingen aning om att figurerna vaknade till liv efter att mamma hade stoppat om mig och sagt god natt. – Vad hemskt!

    Är det nån annan som känner igen bilderna? Einar Nerman och Einar Norelius hade illustrerat sagorna och bilderna var Femina-bilagor nån gång runt decennieskiftet 1960.
    Hej Lehmusleena!

    Just de bilder av Einar Norelius som du visar känner jag igen men kan inte placera dom.

    Einar Norelius illustrerade i 53 år den årligen utkommande sagosamlingen Bland tomtar och troll.
    Kanske mest känd för sagan "Petter och hans fyra getter"


    Bland tomtar och troll var en återkommande mycket spännande bok som jag fick i julklapp varje jul i slutet på 1940 talet till 1950-talets mitt.

    Tyvärr är mina böcker sedan länge borta. Men jag minns dom väl med skräckblandad förtjusning.
    Tack vare hans underbara illustrationer.

    Här en 30-talsutgåva.

    Ha det gott!

    Lars
    Bifogade filer
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

    Comment


    • #3
      Lustigt

      Ungefär samtidigt med att du postade det här inlägget så inhandlade jag en underbar stor antik tysk atlas på loppis. I ett uppslag av denna gömde sig ett antal av dessa tryck som var bilagor till Femina. någon hade lagt dem där för att bevara dem och nu såg de åter dagens ljus. Jag skall grepp kameran någon dag och lägga upp dem

      Comment


      • #4
        Äntligen vid datorn igen!

        Lars F, ”Bland tomtar och troll” har jag naturligtvis hört talas om! (Jag associerar det dock mer med John Bauer.) De flesta av mina Femina-bilder var målade i slutet av 50-talet - då hade du väl blivit för stor för ”trollböcker”!

        Hannuman, javisst är det lustigt! – Så blir det ofta, något vars existens man inte har vetat om, eller åtminstone inte tänkt på, dyker upp helt plötsligt på många ställen samtidigt.

        Känner mig gammal när jag har svårt att se någon charm i dagens barnboksbilder – Pokemon, Manga och allt vad de nu heter...

        Comment


        • #5
          Tom i profil

          På något sätt tyckte jag att pojkhuvudet på en av Nermans målningar, ”Tom i profil”, var lite bekant. I Wikipedia hittade jag förklaringen:

          ”Solstickan är en svensk stiftelse till förmån för barn och gamla, bildad den 16 januari 1936. Stiftelsen får sina intäkter från försäljningen av tändsticksaskar prydda med solstickans symbol, skapad av konstnären Einar Nerman.

          När Einar Nerman fick uppdraget att rita en etikett till tändsticksaskarna var det bråttom - han använde en av sina tidigare teckningar föreställande Tummelisa (illustration till en H.C. Andersensaga) som bar en fackla. Nermans son Tom hade stått modell och konstnären gjorde nu om flickan till en pojke igen, tog bort facklan och målade en sol i övre vänstra hörnet. Det sägs att Nerman fick 200 kronor för teckningen som senare blivit världens kanske mest reproducerade konstverk.”
          Bifogade filer

          Comment

          Working...
          X