Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Transportlåda för knoppisar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Transportlåda för knoppisar

Vet ej om det är av värde för fler. Men jag är väldigt glad över att under sommarens auktioner fått tag på en rejäl trälåda med gåmgjärn och lock med haspel från Mora Bryggeri (märkt). Enligt auktionisten användes den sista gången för att transportera öl till rallarna på bygget av Västerdalsbanan.
    I locket sitter en leveranssedel i original till John Lindqvist i Transtrand daterad 25 juli 1923. Banan blev klar 1926. Har kollat alla flaskor, som alla också har etiketterna kvar. Ingen flaska är yngre än 1923 (b)[IMG]Transportlåda för ölflaskor[/IMG] . Huvuddelen har etiketten Mora Bryggeri Pilsner II. Resten är Carnegie Porter. Många har trådarana kvar som höll korken på plats. Några flaskor är finska och gröna "OYR" (Rihimäki) andra med porter är av en väldigt mörk kvalité som jag inte sett förr (Hammar 1921 o 22).
    Vet någon mer om de mörka ?
    Bifogade filer

Mkt trevlig öl låda. Extra kul när den är fint bevarad med både etiketter och förslutnings trådarna.
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Håller med ovanstående, roligt fynd med så pass mycket helhet bevarad. Vad gäller att några flaskor är mörka, ibland beställdes extra mörka flaskor just till porter för att det säkert skulle skydda innehållet mot solljuset. Men vad gäller just Hammars Glasbruk finns en lite speciell historia, det blev fel på en glassats så flaskorna i prinsip blev svarta i glaset, följdaktligen kallade man dem för svartingar. Eventuellt är det sådana du funnit?
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Vilket flyt att få tag i en sådan, grattis!!!

Svartingar som de tydligen kallas saknas i min samling, dom var riktigt
        vackra speciellt med porteretikett på.
        Får försöka finna någon själv någon gång.

Comment

Hittade idag en svarting ifrån Hammar 1920, väldigt trevlig
          butelj för att vara en bit in på 1900-talet.
          Och den har en trevlig knopp inte den gigantiska knoppen
          som det annars brukar vara på dem vid den tiden.

Munblåst i en tvådelad form.
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X