Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fayancefabriksbolaget i Gefle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fayancefabriksbolaget i Gefle

Ett av de trevligaste krus jag sett på bra länge. Enligt märkningen så borde det vara tillverkat mellan 1859-1864 på vad som då kallades Fayancefabriken i Gefle och höll till i den "Södra fabriken", samma ställe som sedan Gefle porslinsfabrik huserade.

Kruset är märkt GEFLE, 1K vilket betyder en kanna. Fantastisk gul färg och grymt skick (oj vad jag tar i, men jag är så nöjd)
    Bifogade filer

Hejsan E.B.
    Har en kanna som är djupmärkt GEFLE men texten är lite svängd, som syns på bilden. Är det möjligen från samma ställe?
    Har inte hittat denna stämpel i mina böcker.
    Visar en bild på hela kannan med signeringen åt rätt håll också. Vet du vem som står bakom signeringen?
    Hoppas att det inte gör nåt att jag klampar in i din tråd?
    Bifogade filer

Comment

Hej LiB, ingen fara med inklampande, det är ju det som driver tråden framåt. När det gäller din kanna så är den inte tillverkad på samma ställe som mitt brännvinskrus. Den är tillverkad vid en annan fabrik, några kvarter bort. Ovanför det djupstämplade Gefle så skymtar jag även ett djupstämplat B, detta står för Bobergs. Även den målade signaturen lyder Bo, sen är jag inte riktigt säker på vem som målat kannan. Stämplarna användes under en relativt lång tid i fabrikens levnad, har för mig att det var ca 1880-1925 och måleriet antyder väl att det är mot senare delen av denna period som din kanna är ifrån. Med andra ord så har du en kanna från Bo Fajans.

Comment

Tack för svar! Då fick jag ju det utrett.

Comment

Lägger in en "kruka"(?) som nog kommer från samma ställe som E.B.'s.
          12cm hög och ca 10.5 i diameter.
          Kanske byter ut bilderna när jag får till dem lite bättre.
          Stämplingen syns bättre live, men så här står det:
          FF (eller FP)
          GEFLE
          1/4 K

(man kan skymta nagget som finns på insdan)
          Bifogade filer
          Last edited by Liljerik; 2008-08-27, 09:45.

Comment

Working...
          X