Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett allmogemålat lerkrus

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ett allmogemålat lerkrus

Att den allegoriska scenen i allmogestil tillkommit senare, än det 30 cm höga kruset är tillverkat, förstår jag. Och i sin stil tycker jag att den passar in i denna kategori som en fråga till er.

Om det osignerade måleriet:
    Är det avbildning av en känt motiv, eller fantiserad kring 1920-30? Vad anspelar den på? Kan det vara Axel von Fersen som ligger ner, omgiven av sina egentliga banemän ur adeln? Vad är det, som den ene överräcker till den andre?
    Vad tror ni? Jag har inget svar på den frågan i skrivande stund.
    För min del tycker jag att måleriet är naivt och charmigt, och ämnar inte att ta bort den.

Stämpeln:
    Den är från Ruuthska bruket i Helsingborg och om den skriver Torsten Jarnvall i sin bok "Krukmakare och kakelugnsmakare i Helsingborg" (utg. 2006):
    "Då och då finner man den runda HELSINGBORG-stämpeln tom i centrum, alltså utan vare sig Ruuths sköldmärke eller RP. Är det kanske i sin tur en gammal RP.-stamp, som förändrats för att kunna användas på Bruket, sedan Anders Robert Peterson dragit sina färde?" frågar sig författaren.
    A.R.Peterson slutade på bruket 1875.
    Bifogade filer

Och så lyfter vi frågan...
    Är det ingen som vågar sig på en fundering kring motivet?

Comment

Det ser ut som en Dalatolkning av Simson, den målningen måste helt klart få vara kvar!

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
        Det ser ut som en Dalatolkning av Simson, den målningen måste helt klart få vara kvar!
        Javisst, den ska vara kvar. En samlarvän tittade på kruset för ett par dagar sedan, och tyckte att jag skulle ta bort allt, så att det skulle bli en "riktig" helsingborgare.
        Det höll jag inte med om, och är glad att Du har samma inställning som jag.
        Måleriet är så pass gammalt nu, att den blivit ett tidsdokument.
        de facto: Det finns ändå flera likadana krus ute, men inte många av dem är upplivade av sånt här.
        Sedan är det också mycket lätt att ta bort färgen, så det är inget problem som stör.

Problemet just nu är motivet. Simson säger Du?
        Kan Du visa bildlänkar så att andra också får se?

Comment

Simson blev ju förrådd av filistéerna, man skar av honom håret och stack ut hans ögon. Den vänstra figuren har greppat tag i håret med ena handen och har en hårfläta ? i andra handen. Den andra personen kanske har en pinne i handen som han tänker använda till att stick ut Simsons ögon med ?

Comment

Working...
          X