Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffet i halsen utan gök - Jugendvas [ID: Berndt Friberg, Svedala, 1922]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kaffet i halsen utan gök - Jugendvas [ID: Berndt Friberg, Svedala, 1922]

Jugendvasen som är 33 cm hög ,föll mig genast i smaken när jag upptäckte den i en auktionfirmas katalog på internet. Eftersom texten till vasen nämnde ordet "signerad", mailade jag naturligtvis till firman. När jag fick svaret höll jag på att "sätta kaffet i halsen". Min "förhoppning" är att ingen sett vasen på auktionen och sett signeringen. På onsdag i nästa vecka får jag vasen och kommer då att avslöja upphovsdrejaren.

Kan det tänkas att någon PES:are knäcker nöten innan dess?

P.s Inlägget kom fel, ska vara "Övrigt svenskt".
    D.s
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2009-05-07, 18:19.
    p-son

Imponerande! Møller og Bøgely hade jag gissat om tråden skulle vara kvar under Övrigt skandinavisk, men när den nu ska till Övrigt svenskt är det förmodligen ytterligare en i kategorin Okänd signering ABL? eller?

Comment

Väldigt vacker vas, ett stort grattis till den oavsett upphovsman/kvinna
      I’m a real mean bitch!

Comment

Håller med om att det ser ut som en ABL, vad skulle det annars kunna vara? Kanske en Burmeister, något från Vittinge eller varför inte en variant från Sala?

Comment

Inte okänd -mycket känd

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Imponerande! Møller og Bøgely hade jag gissat om tråden skulle vara kvar under Övrigt skandinavisk, men när den nu ska till Övrigt svenskt är det förmodligen ytterligare en i kategorin Okänd signering ABL? eller?
          Instämmer i Möller&Bögley om den kommit från Danmark. Köpte själv en vas från den firman på Tradera för ett tag sedan.

Maria, Kaptenen och E.B.! Gissa friskt! Tänk ologiskt!
          p-son

Comment

Josef Ekberg då?

Comment

Ville Sjöholm som var anställd på Møller og Bøgely.

Comment

Ser ut som en del av mönstret som Dahlskog gjorde men om jag ska tänka ologiskt - Wallander i exprimenttagen?
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Erfarenhet nackdel!

Kommer att tänka på ett projekt i skolan för många år sedan som hette "Finn upp" (är inte helt säker på namnet). Hursomhelst tävlade elever från landets skolor i att uppfinna något inom ämnet teknik. Segraren fick sedan vara med och tävla i någon världsfinal i Japan (är inte helt säker på att det var Japan). Vad jag däremot är säker på är att Sveriges Television intervjuade en teknikprofessor från Japan varvid journalisten ställde frågan:
                  -Är inte de för unga för att uppfinna? De har ju ingen erfarenhet.
                  - Tvärtom, svarade professorn. Eftersom de inte har någon erfarenhet, tänker de fritt. De är inte bundna till hur det ska se ut.

Så ska ni tänka när ni försöker lista ut personen bakom jugendvasen.

Lycka till!
                  Last edited by Polsson; 2009-05-07, 22:51.
                  p-son

Comment

Tycker det ser ut som Berndt Friberg och från tiden nere i Skåne.

Comment

Möller&Bögley-inspirerad drejare - grattis Ulferic

"Säkert hade han redan tidigare, hos Möller&Bögley i Danmark snappat upp glasyrer och stoffer och börjat grundlägga den beryktade "Svarta Boken - Fribergs lunta med glasyrrecept" Citat från www,form1900.se/docs/article.asp.

Som jag skrev tidigare, skulle drejaren inte kungöras förrän kommande onsdag då jugendvasen skulle vara på plats i hemmet, men så kommer Ulferic och ställer till det mitt i natten. Trodde inte i min vildaste fantasi att någon skulle knäcka nöten. Tidigare har jag endast hört talas om, men aldrig sett, Berndt Fribergs lergods från Svedala-tiden. Att han arbetat där framgår bland annat av en bibeltjock bok om Gustavsberg som jag inte minns hela namnet på. Dessutom har jag hört fantasisummor på godset från den tiden.

Vasen ska enligt auktionsfirman vara signerad "B Friberg Svedala 1922". Att han arbetade hos M&B hade jag ingen aning om, men å andra sidan hade jag ingen aning om M&B för några månader sedan. Såg nedanvisade vas på Tradera och blev helt såld och började "forska" om firman. Priset på vasen var hälften av Fribergs-priset. Vasen är 17 cm hög.

När Friberg-vasen är på plats, återkommer jag med en bild på signeringen.
                      Bifogade filer
                      p-son

Comment

Gratulerar Polsson till två fina auktionsfynd och till Ulferic för Din erfarenhet och kunskap!

Jag hade aldrig gissat på Friberg själv. Jag fick inte riktigt ihop det med hans ålder.

"From 1918-1919 at Moller & Bogly in Snedkersten, Sealand, Denmark. 1919 -1920 at Raus Stenkärlsfabrik, Sweden. 1921-1922 at Nordiska Slipvarufabriken in Svedala" (http://grothcollection.com/Berndt%20Friberg.htm)

Comment

Slipvaror?

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                          Gratulerar Polsson till två fina auktionsfynd och till Ulferic för Din erfarenhet och kunskap!

Jag hade aldrig gissat på Friberg själv. Jag fick inte riktigt ihop det med hans ålder.
                          Tack,Kaptenen!

Att Nordiska slipvarufabriken i Svedala sysselsatte sig med drejning kan man knappast lista ut med hjälp av namnet. Företaget hade sin verksamhet i samma lokaler som tidigare var A A Liljeqvists "Svedala Kärl- och Kakelugnsfabrik". "Grothcollection", har jag inte sett tidigare, om jag nu minns rätt. Där var mycket "matnyttigt". Funderar samtidigt på vilken resa/resor B F
                          gjorde -Raus, Svedala, Visby, Ystad, Stockholm/Gustavsberg. Vet inte om det är långsökt, men jag kommer att tänka på Paul Pott (Idol).

Eftersom jag tycker att text alltid, om det är möjligt, ska samarbeta med bild,
                          illustrerar jag mitt inlägg med en tidigare visad vas av A A Liljeqvist.
                          Bifogade filer
                          p-son

Comment

Allt är enkelt om man kan det. Har väl inte direkt med tråden att göra men tar mig friheten att lägga in en bild påtvå saker som heller inte är så lätta att placera rätt. Blir ingen gissningstävling utan jag avslöjar direkt att det är Gunnar Nylund som gjort bildens pjäser. De är gjorda under hans tid på Nymölle Danmark. Kanske inte så lätt att se om man jämför med det han gjorde på Rörstrand. Skall väl vara chamotten i så fall.
                            Bifogade filer

Comment

Ovanlig Nylund?

Jag håller med dig Ulferic att allt är enkelt om man kan det. Hade du lagt ut dina Nylundare som gissningstävling, hade jag slängt mig på tråden eftersom jag råkar ha en liknande. Hade det däremot varit något annat av honom, hade jag sannolikt inte haft en susning. Han tillhör inte mina favoriter.
                              Jag hade ingen aning om att Nylunds Nymöllegods var ovanligt.
                              Bifogade filer
                              p-son

Comment

Working...
                              X