Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Skål med veckad opaliserad kant - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål med veckad opaliserad kant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skål med veckad opaliserad kant

    Har för mig att vi har haft skålar av denna typ uppe tidigare, men eftersom jag ju inte minns vad slutsatsen var så är det ett litet helsike att söka reda på det igen. Någon som kan hjälpa mig med ålder och ursprung på denna? 23 cm i diameter, runt 7 cm hög och med rejäl knäck.

    För god ordnings skulle vill jag tillägga att den troligen kommer att hamna på Tradera.
    Bifogade filer

  • #2
    Det enda jag kan säga är att den är jättesnygg, men det vet du väl redan.

    Comment


    • #3
      Tjae, smaken är ju som baken, och det här är nog inte riktigt min stil precis...

      Comment


      • #4
        Liknar lite den jag har hemma från farmor. ca 1900 och troligen amerikansk. Vet att stilen har kopierats i europa sån någon kanske säger emot mig vad gäller just den här skålen...

        Comment


        • #5
          Gjordes inte sånna skålar i italien så kallde näsduks skålar eller är jag ute o cyklar

          Comment


          • #6
            Tack för tipsen, ingen som har någon ytterligare information?

            Comment


            • #7
              Googlade lite på det och tror mera att det rör sig om engelsk tillverkning än amerikansk.

              Kovels skriver "Opalescent glass is translucent glass that has the tones of the opal gemstone. It originated in England in the 1870s and is often found in pressed glassware made in Victorian times. Opalescent glass was first made in America in 1897 at the Northwood glassworks in Indiana, Pennsylvania. Some dealers use the terms opaline and opalescent for any of these translucent wares. More opalescent pieces may be listed in Hobnail, Northwood, Pressed Glass, and other glass categories."

              The go-to source for expert antiques and collectibles information. Find resources for identifying, pricing, buying, and selling antiques and collectibles.


              Jag tror att denna är gjord tidigare än 1897, men att den är gjord något tidigare. Jag kan ha fel, men jag får en känsla av amerikanerna mer nyttjade pressglastekniken till sitt opaliserande glas.

              I den anglo-saxiska världen går visst dessa skålar under benämningen brides bowl eller brides basket.

              Här är näsduksskålar, Glasmannen!

              Comment


              • #8
                STORT TACK Kaptenen!

                Mina egna kunskapsluckor vad gäller utländskt glas är så stora att jag skulle inte veta var jag skulle börja leta ens...

                Comment


                • #9
                  Håller nog med om att det är engelskt glas. Saknar en ställning till detta fat/skål, men jag kan ha fel. Skulle då vara tänkt som ett fat för servering.
                  Last edited by Äjth; 2009-05-21, 16:47.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Jag la en fråga med hänvisning hit på ett internationellt glasforum, så får vi se om vi kan få något ytterligare napp. Återigen tack för hjälpen!

                    Comment

                    Working...
                    X