Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekeby vas 648 ALT

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ekeby vas 648 ALT

Har 2 st Ekeby vaser med nr 648 Anna-Lisa Thomson. Har hört att dom tillverkades -51 året innan ALT dog -52, har också hört att modellen heter kronärtskoka. Vaserna är 27 cm höga.
    Jag har en blå och en vit, nu undrar jag om det finns fler färger och hur ovandliga dom är, har också några djupa talrikar och några små tallrikar, har sett på bilder att det finns krukor och andra typ av vaser också.
    Varför jag undrar är för att jag har sett en kruka i grönt, så rimligen borde vasen också finnas i grönt, eller???
    Mycket tacksam för svar.
    [/IMG]

Detta är ett citat av kolmårdstrollet på AP :Hej RLN. Har tittat som hastigast i EU-boken. (Orienteringsskogen väntar) I den finns tre uppgifter (sid 225) 648 (inget namn) 26,5x16,7 1951-52 Thomson, 648 Adria, samma storlek och år.
    648 Capri, samma storlek och år. Alla Thomson givetvis. Färg står det inget om.

Jag undrar om det kan vara så att olika färger har olika namn??? Eller var vår kära Thomson lite förvirrad sitt sista år???
    Bifogade filer
    Last edited by RLN; 2005-08-21, 04:59.

Ekeby vas 648 ALT

På mina vita assiter/tallrikar står det nr : 24, Ekeby ALT
    På mina blåa djupa tallrikar står det nr : 4 eller 94 tror jag, syns dåligt för glasyren, men tycker mig se att det står 94, Ekeby ALT.

Comment

Totalt sex olika varianter av din "kronärtskocka" ska finnas.
      Tydligen finns det tre färger: vit (Capri?), blå(Adria?) och grön (eftersom du sett den och låt oss kalla den kronärtskocka).
      Finns inga uppgifter som tyder på att det skulle finnas djupa tallrikar i denna serie.Har du bild på dem?

Storlekarna du kan leta efter är:
      14x8,3
      14,7x7,5
      21,5x11,7
      24,5x10,8
      26,5x16,7
      30x11
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Ekeby vas 648 ALT

Här är några bilder på faten, både assiten och den djupa tallriken.
        Bifogade filer
        Last edited by RLN; 2005-08-21, 19:47.

Comment

Ekeby vas 648 ALT

Hittade denna sida med olika vaser i serien.

Klicka 1939-1954 och titta på blid nr 9.

Ser ut som det finns 4 st färger på dom mindre vaserna?? eller är det skuggan? men ser ut som grön, vit, blå och svart.

Comment

Fick detta svar efter kontakt via länken ovan:
            "Det finns 6 olika vaser (644-649)
            6 olika skålar (318-323)
            minst 2 olika ytterkrukor
            askfat (94)
            frukttallrik (24)
            Märkligt nog inget fruktfat (kanske använde man en av skålmodellerna)
            Jag har under årens lopp sett den i 4 olika färger: ljust grön, mörkt grön, vit och mörkt blått.
            Allt tillverkades under 2 år (1951-1952)
            Har aldrig sett formgivningen i någon annan dekor eller relief. Vet därför inte om den s.k. kronärtskockan heter Capri, Adria eller om den är namnlös.
            Det här med kronärtskocka är något jag kallar den på våran hemsida.
            För övrigt kan jag tillägga att i stort sett finns alla varianterna att se eller köpa i vår lilla butik.

Med vänliga hälsningar
            Olle, Bl.a Keramik
            Kristianstad"

Hoppas det är till någon hjälp RLN.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

Comment

Tackar for hjalpen, kommer att besoka butiken nar jag kommer hem, ar i asien en manad till kommer hem i slutet av september.

Comment

Har nu sett att vasen 648 finns i följande färger vit, ljus blå, mörk blå, grön och grön med ett svart streck överst på toppen av bladen. Söker med nu efter dom 2 gröna varianterna, då jag inte hittar några som varit till försäljning än.

Comment

Har eventuellt en i gömmorna, kanske såld men ska kolla en gång extra.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hittar du något Äjth, Jag skulle bli riktigt glad om du inte redan har sålt den..

Comment

Tyvärr var det ett fat 123 i grönt med blommor i relief, som jag hade.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Stort Fruktfat

Hej Jag har ett stort vitt fruktfat likadant som dom vaser mm som ni pratar om.Jag tror att det är 27-34 cm i dia. Har fatet nedpackat så jag minns inte måtten.
                        Bifogade filer

Comment

Sparkar liv i en gammal tråd. Här kommer vasen 649 Färgen är väl grön med svart streck.
                          Bifogade filer

Comment

Working...
                          X