Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Servis Strömbergshyttan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Servis Strömbergshyttan.

    River i skåp. Denna servis med etikett Strömbergshyttan står i ett skåp. Är egenligen fyra sorter men en sort är utan etikett så den vet jag inte om den tillhör sevisen. Har inte räknat men jag tror det är tolv av var sort. Vad heter servisen och vem har designat. Gerda kanske?
    Bifogade filer

  • #2
    Glas-servisen heter Sving.

    I Ricke/Gronerts bok Glas in Schweden 1915 - 1960 avbildas 4 olika glas i den servisen. Höjd 10,6; 13,8; 15,0 och 8,2 cm. Samtliga med i princip lika form som dina glas. Det minsta är proportionellt något vidare än dina, kanske ett s k Madeiraglas.

    Dessutom en karaff, som tyskarna uppger ha höjden 12 cm (vilket jag tycker borde vara ett tryckfel?). I denna katalog (som är en tyskt grundlig utställningskatalog från utställningar 1986/87 i Dϋsseldorf och Zϋrich och på 309 sidor) uppges att karaffen under modellbeteckning E 131 på begäran kunde tillfogas till servisglasen. Min karaff här i bild har höjden 17,5 cm och den har jag fogat till en annan av Gerdas serviser: Haga.

    I den tyska boken finns inte ditt seltersglas med. Den katalogen omfattar endast glas som var med på deras utställningar. Någon annan här på tråden kan kanske ge besked om det glaset - mitt tidigare "orakel" på Strömbergshyttan finns ej mer att tillfråga, och brukets katalog har jag inte införskaffat.

    Tyskarna anger Gerda Strömberg som formgivare till servisen Sving och till karaffen, vilket jag instämmer i. De uppger att hon ritade glasen 1936 och karaffen 1943, men de har tillverkats även under senare år i brukets verksamhetsperiod.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Tack för ett som alltid från dig Rebello svar som heter duga.

      Comment

      Working...
      X