Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som vet hur denna 40-50 tals lampa ska sitta ihop??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Någon som vet hur denna 40-50 tals lampa ska sitta ihop??

Hittade denna lampa på loppis i delar så nu behöver jag lite hjälp att få ihop den

Har aldrig sett något liknande med dess två lampor o två knappar, ska det vara el up-light eller inte?

Någon som har någon bra idé eller kanske en bild på en liknande, har testat att sätta ihop den på några olika sätt men tycker inte att det kännts rätt...

Dags att gnugga geniknölarna efter någon bra idé
    Bifogade filer

Försöker montera din lampa så tårarna rinner,
    det är för mycket delar, och det fattas delar, den var kul
    Hirvi
    Last edited by Hirvi; 2008-09-12, 19:09.
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tips, kolla hur den är dammig, den kanske ska sitta som taklampa, uppochner lixom. Den guldfärgade plattan ska väl sitta på själva skärmen...Jadu, där har du något att fnula på i helgen! Hihi. Lycka till. Hoppas någon har sett en sådan här lampa förr och kan uppLYSA dig bättre än vad jag kan.
      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Ursprungligen postat av Kickster_ Visa inlägg
        Hittade denna lampa på loppis i delar så nu behöver jag lite hjälp att få ihop den

Har aldrig sett något liknande med dess två lampor o två knappar, ska det vara el up-light eller inte?

Någon som har någon bra idé eller kanske en bild på en liknande, har testat att sätta ihop den på några olika sätt men tycker inte att det kännts rätt...

Dags att gnugga geniknölarna efter någon bra idé
        den vita delen som ligger under skärmen på översta bilden hur ser den ut?
        livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

kass skiss men såhär+en skärm brukar dom nog se ut
          Bifogade filer

Comment

Den vita delen är liksom en såndär som man klämmer fast på glödlampan o sen passar skärmen ovan på den, men den såg ny ut så jag vet inte om den är ursprunglig.

Hur menar du Fireflites, ska det sitta ytterligare en skärm på den breda? Skissen var helt ok men skulle du ha lust att räkna upp från 1 o uppåt vilka delar som ska sitta först på den lilla gängade biten där sladdarna kommer upp. Så ska jag göra ett försök att styra upp lampeländet

Tack för alla snabba svar, ska nog bli någon rätsida på detta med

Comment

kan ha fel beror på hur den röda i mitten ser ut på baksidan
              Bifogade filer

Comment

eventuellt ska 3an och 4an byta platss också

Comment

Jag bifogar ett skissat förslag. Dock fattas det isåfall något (annat än lampan) som håller fast skärmen, men det kanske var en mer avancerad lamphållare som orginal.
                  Bifogade filer

Comment

Nu har jag testat lite mer utifrån era förslag men det funkar dock inte riktigt. Största grejen är att när man sätter ihop de två "kopparna" så blir det för långt avstånd mellan själva lamphållaren och lampan. om man sen också sätter på skärmen funkar det inte. Detta var en riktig nöt...så som man tycker att det ska vara det funkar helt enkelt inte he he

Comment

Hej Kickster, tänk att du kom tillbaka hit en stund!

Törs inte gissa något om monteringen, jag antar att det är lättast när man har den i handen. Tänkte bara nämna att det fanns en nästan likadan från mormor, fast i grönlackerad plåt - skrovlig lack som på den här, vit invändigt och med samma fyra perforerade hål som dekorbård i kanten. Fast det var en väggarmatur med annan skärm så jag misstänker att jag inte kan ha någon glädje av att se hur den var monterad. Skall vid tillfälle kolla om den finns någonstans i Leksand.
                      Tror den var inköpt just som du säger, sent 40- tidigt 50-tal. Kanske går att identifiera tillverkaren?

Comment

Hej FBQ

Intressant...man kanske kan få någon idé hur denna ska sitta ihop... Den har ett namn instansat på pappskivan på undersidan, namnet "Gemi" Ringer det någon klocka?

Ja det är ju kul här så man borde vara här oftare ju, ta en titt på klänningen som jag lagt upp o se om du har någon idé vad det kan vara

Comment

Ursprungligen postat av Kickster_ Visa inlägg
                          Nu har jag testat lite mer utifrån era förslag men det funkar dock inte riktigt. Största grejen är att när man sätter ihop de två "kopparna" så blir det för långt avstånd mellan själva lamphållaren och lampan. om man sen också sätter på skärmen funkar det inte. Detta var en riktig nöt...så som man tycker att det ska vara det funkar helt enkelt inte he he
                          Ser lamphållaren rejält begagnad ut?
                          Är hålet i kopp och plåtskärmen så pass stort att man kunde tänka sig det funnits någon slags längre typ av lamphållare med gänga upptill för skärmhållarring?

Och så undrar jag om det finns några hål som de två plåtskruvarna passar att skruva in i?

Comment

Fireflites: Din instruktion i inlägg nr 5 fick mig osökt att tänka på Kurt Olsson.

Jag beundrar din energi!
                            Last edited by Ballonggreven; 2008-09-14, 17:58.
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
                              Ser lamphållaren rejält begagnad ut?
                              Är hålet i kopp och plåtskärmen så pass stort att man kunde tänka sig det funnits någon slags längre typ av lamphållare med gänga upptill för skärmhållarring?

Och så undrar jag om det finns några hål som de två plåtskruvarna passar att skruva in i?
                              Lamphållaren är gängad i botten o passar på metallbågen på lampan, men jag har också funderat om det kanske varit någon annan innan som är längre... Den kupade koppen har ett litet hål och passar precis på den gängade delen på metallbågen...Den mer puckformade koppen och stora skärmen har samma dimension på sina hål. De två skruvarna, som har sina huvuden lackade i samma färg, passar att skruva i om man sätter ihop de båda kopparna.

Hoppas detta kan driva funderingarna framåt...

Comment

Working...
                              X