Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klockor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Kaiser genom hela sjutiotalet...
    Bifogade filer

Comment

Till sist en Lectra av det kända märket: Quartz...
      Bifogade filer

Comment

Jisses! Glömde Japan! Här en Rytm...
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Roland O Visa inlägg
          Hettich Scweibegang var en egendomlig skapelse. Genialt i konstruktionen med ett horisontellt verk och vertikal oro.
          Kom senare med batteri som mekaniskt drog upp klockan.
          50-tals köksklocka.
          Ett sånt här verk hade jag i en köksklocka för ett tag sen, det tog en stund innan jag fattade hur det hängde ihop; kombinationen svänghjul och liten elmotor (som såg ut precis som de jag pillat ut ur mina leksaker) var inte alldeles självklar i början...

Jag antar att de kom i övergången mellan uppdragna verk och quartz-verken, fantastiskt härlig konstruktion som tyvärr inte höll måttet utan fick bytas ut mot nyare vara...

Comment

Ursprungligen postat av Roland O Visa inlägg
            CJF
            Ska se vad jag kan göra...
            Tack!

Comment

Det fanns flera märkliga konstruktioner när det gällde att få en så jämn uppdragning av klockan som möjligt för att få den att gå rätt.
              Elmotorn var ett ganska bra sätt, men det fanns märkligare...

Här en Junghanskonstruktion med värme och vätska i ett kretslopp och med hjälp av gravitationen få uppdraget jämt!
              Bifogade filer

Comment

Märklig konstruktion Roland. Värmde motståndet upp vätskan så den vandrade upp den övre högra behållaren och denna vandrade neråt allteftersom den fylldes. Därefter kom nästa behållare fram Tänker jag rätt. Verkar fiffigt men lite krångligt. Måste vara lite ömtålig konstruktion.
                mvh DG

Comment

Ja, det ver den också och blev inte långvarig - kom aldrig i produktion.
                  Idén var fiffig och rolig!
                  T.om. Patensökt...

Comment

Jag har bilder på det gamla kopplingsuret Reflex. Det var en stor nyhet när det kom då det kunde koppla in flera tider under ett dygn. Jag har försökt att få fram information om det men hittar ingenting. Tidningen Populär Radio senare Radio och Television (tror jag) hade flera artiklar om det här uret.
                    Det var ett antal små stålkulor vill jag minnas som styrde till och frånslag.
                    Roland Du kanske vet något om det.
                    DG
                    Bifogade filer

Comment

Jag har bara hört talas om den men aldrig sett den i verkligheten.
                      Mekaniken hade varit rolig att se...

Comment

Tyvärr är den inte min. Men om den finns kvar så kanske den kan bli min och då kan jag fota mekaniken.
                        Skall se om jag kan ha någon information kvar någonstans. Jag vet att det skrevs mycket om den när den kom. Tror att konstruktören fick några utmärkelser också. Underligt att det inte går att hitta något på nätet om den.
                        DG

Comment

Bara för det så hittade jag det här
                          Lånade texten

Roboturet Reflex

1951 lanserade ingenjör Sture Örtenblad Reflexuren efter 5 års konstruktions arbete. Reflexuret var ett kopplingsur med för tiden unika egenskaper, det gick att programmera uret för att koppla på och av elektriska apparater med ett veckoprogram. Vid den tiden var det endast möjligt att för inställa i 12 timmar. Robot uret Reflex var inte bara ett kopplingsur utan även ett trevligt bordsur för hemmet

Comment

Vi får se om det dyker upp någon med en närmre beskrivning eller tidningsklipp.
                            Verkar spännande DG.

Comment

Reflexuret

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                              Jag har bilder på det gamla kopplingsuret Reflex. Det var en stor nyhet när det kom då det kunde koppla in flera tider under ett dygn. Jag har försökt att få fram information om det men hittar ingenting. Tidningen Populär Radio senare Radio och Television (tror jag) hade flera artiklar om det här uret.
                              Det var ett antal små stålkulor vill jag minnas som styrde till och frånslag.
                              Roland Du kanske vet något om det.
                              DG
                              Hej Lasse,
                              Av en händelse satt jag med min svärfar Sture Örtenblad och visade honom vad man kan använda Internet till. Vi gjorde en sökning på Reflexuret för att se om det fanns någon info.
                              Vi hitta dina inlägg och bilder.
                              Sture Örtenblad är den person som uppfann Reflexuret som blev en stor succe och såldes över hela världen.
                              Sture fyller 90 år i feb och är en av många duktiga och spännande uppfinnare som finns i vårat land.
                              Skicka mig gärna ett mail så kan jag ringa dig om du önskar mer info.
                              Mig når du på claes@flexitinvest.se

Mvh
                              Claes Ericsson

Comment

Skriv hellre ut infon här så fler kan del av den. Vi har ju en tråd där man kan lägga in konstnärer/uppfinnar och olika designers. Finn väl inget mer spännande än att få historien direkt från personen,
                                Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Working...
                                X