Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leif Ueland Tilgmans/Torngrens

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tack så mycket för att du delar med dig av din forskning om Leif Ueland, Andres.
    Mycket intressant! Hoppas att du får upp flera spår.
    Men det är ju tyvärr så att det glesnar betydligt bland ev. uppgiftslämnare.

Comment

Till Hilding......who knows...maybe....
      Till Bengt.......tack for uppskattning.....(finns inte sa mycket av, har i det gamla landet.)
      Last edited by Andres; 2008-10-20, 22:53.

Comment

Leif Ueland fat på auktion

Hej på ER.

Jag fann ett Leif Ueland fat på auktion. Bifogar bilder på detta lilla vackra fat. Det är signerat Leif Ueland 1952 Handmade Tilgmans (tror jag).

//Hilding Kalmar
        Bifogade filer

Comment

10000000000000000 tack till Bengt T o Andres
          Jäkligt rolig information.....

Comment

En läcker tråd det här, med magnifikt färgstarka saker!
            Informationen börjar bli väldigt bra, och jag ska väl också bidra med en skärva.

Hittade det här 30 cm stora fatet imorse, och fick genast känslan av "tänk om..."?
            Efter att ha sett fotot på Leif U. så tror jag att det är ett rimligt antagande, eller åtminstone en förhoppning att vi har att göra med ett självporträtt.
            Fatet heter "The Potter", alltså krukmakaren eller keramikern, vilket borde avse honom själv eller en arbetskamrat hos Tilgman´s. Men raggarstuket på håret och polisongen säger Ueland.
            Var också fatet ämnat för export eller utställning utomlands, eftersom det står på engelska?
            Vad säger ni själva?
            Bifogade filer

Comment

Jag säger SCHACK MATT !!!!
              Du har en given framsida på tråden om Leif Ueland
              Kuuuuuul !!!!!

Comment

Kul att se detta fat...sakert sjalvportratt..(vem skulle komma pa tanken att mala sig sjalv i gron farg), tyder pa en viss sjalvdistans och humor, tycker jag...for export, ja, vem vet, formodligen bara en "kul grej".

Comment

Detta är nu en dokumentationstråd.
                  /Admin
                  admin@precisensan.com

Comment

Pepita, sag att du var pa PES idag. Kan du inte nagon gang nar du har lite tid snacka med polisen i Norge om en dodsdkjutning dar Leif Ueland var inblandad nagon gang pa 50-talet for att fa det konfirmerat? Pa forhand tusen takk!!

Comment

Hei Andres! Jeg har alltid Ueland og deg i bakhodet når det er snakk om 40-50talls keramikk!!
                      Alvor: jeg har skaffet meg doktorgraden om Figgjo og har lest litt i den. (nesten 700 sider med mye teoridrøftinger innenfor kunst/arkitektur/design/sosiologi.....MEN også endel bilder og formgivere) For interesserte;" Modern transformed the domestication of industrial design culture in norway, ca.1940-1970" Kjetil Fallan 2007 Det ser ikke ut som Ueland er nevnt der, jeg har søkt flere ganger. Jeg har tenkt å forsøke Fallan eller noen andre jeg muligens kan snakke med om Ueland. Jeg vil nok ikke leke privatdetektiv. Men et tips til deg hvis du vil, er å søke i databasen til Bergens Tidende, hvis det var til Bergen han flyttet.
                      Jeg leste det første innlegget ditt i denne tråden om din kontakt med Figgjo: bare for å ha nevnt det: flink på norsk betyr dyktig.
                      Jeg har som du forstår søkt litt etter Ueland, men jeg finner ingenting annet enn det som ligger på Figgjos hjemmeside. Og jeg har til dags dato ikke sett noe objekt som er signert Ueland.
                      Jeg må få komme tilbake til det når jeg får tid, akkurat nå er det mye jobb mvh

Comment

Takk Pepita, du ar en flink pike!!!!!

Comment

Historien om Uelands mystiska sista år fascinerar mig alltmer, och speciellt då det här med "Vad Gunborg ocksa visste var att Leif Ueland hade skjutits till dods i Norge nagon gang pa 50-talet."
                          Ueland förtjänar att få sitt liv som keramiker och männsika uppdagat, och en annat förslag än flinka petita´s är att också fråga här:

Vi börjar i slutet, ser om det stämmer att en person med hans namn blev skjuten, var, när och så vidare, i deras databas eller i en annan hänvisad källa. Upplysningarna ger då oss ev. anhöriga i livet att fråga, samt flera andra vägar att nysta vidare på.
                          Ett jobb för Dig, Andres att göra mailfråfrågan hos rettsnuseum?

Comment

Bra tankt Gideon!! Nu kanns det som nar man for snabbt lamnade in provet i skolan och som tack for det fick ett prov till......

Comment

En sak har jag lart i livet....."inte sitta pa handerna", sa har kommer svaret.....

"Norsk rettsmuseum arbeider først og fremst med gjenstander fra justishisorien. Skriftlige kilder er det arkivverket som har ansvaret for Personopplysninger er imidlertid sperret inntil 80 år etter en persons død, såfremt det ikke dreier seg om offentlig tlgjengelige opplysninger som domsprotokoller etc. Jeg forslår at du henvender deg til Riksarkivet, du kan også forsøke den frivillige organisasjonen DIS (Data i slektsforskning) Du finner kontaktinformasjon dit ved å logge deg inn på www.kulturvern.no
                              mvh"

Comment

Tillbaka till Hilding. Jag tror inte det star " handmade" pa ditt sista fat du visade, skulle kunna vara "havsfrue" men tror inte det heller. Forsok att se efter igen om du kan losa den gatan.......

Comment

Working...
                                X