Får väl rätta mig lite. Det låg i Bärum en liten förstad till Oslo, men åt Drammenshållet. Mellan Drammen och Oslo är det ju inte mer än 3-4 mil, så jag var väl inte helt ute på bärtur ändå.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gissa glasbruket
Collapse
X
-
hur vet du att det är hövik äjthUrsprungligen postat av Äjth Visa inläggVisst har herr Storglas rätt.
Det är Hövik.
Googlade lite på nätet men hamnade på PES. Kan Lars K uppdatera mig snabbt på bruket, eller kanske nån annan med infot.behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Her kommer det en kort historie om Høvik Glassverk. Det ble første gang startet opp i 1856 da den ble drevet ett år før den ble lagt ned. Ny start i 1859 som varte til 1861. I 1862 kjøpte "Interesseselskapet Hadeland, Hurdal og Biri" hele områet med glassverk.
I 1871 ble Høvik Glassverk startet opp igjen, da som flaskeverk.
Etter en brann i 1875 la man ned flaskeproduksjonen og startet småglassproduksjonen. Hovedproduksjonen var da lampeglass og pressglass, men man fortsatte også å blåse litt flasker og noe småglass og karaffler. Jeg finner ingen kilde på akkurat når de startet med pressglass på Høvik, men det skjedde etter brannen.
Én kilde jeg har på merkingen av pressglasset sier at de startet med merking i 1899 og fram til 1933. HØVIK i versaler og i rett linje fram til 1920 årene og HØVIK i sirkel fram til 1933. Dette er jeg fremdeles usikker på.
Verket ble lagt ned 31.januar 1933. mvh pepita
Comment
-
Tack för snabbt svar och bra info Pepita o E.B.
Harley, min skål är märkt Hövik i cirkel. Skulle alltså vara efter 1920, vilket förvånar min sambo framför allt, som var ganska säker på förra sekelskiftet ..???Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
är själv förvånad vad himla lite jag kan om norska gamla glasbruk har försökt kolla om det tillverkades pressglas vid gjövik men inte kommit fram till nåt svar men läst om att det verkligen tillverkades glas som glasbruken i sverige inte mäktade med att tillverka man bor så nära norge och ändå vet så lite om glasbruken där men mycket vackert glas tillverkades vid gjövik det är det enda jag fått framUrsprungligen postat av Lars Kallin Visa inläggGlasbruksinfo var ju väl återgiven. Sanning och säga har jag inte särskilt mycke fakta om bruket i fråga.
Bifogar en bild av min assiett.
Gjövik var omtalat här. Har de över huvud taget tillverkat pressglas?behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Man skulle tro at det skulle være en overkommelig oppgave å sette seg inn i den norske glassproduksjonen, for vi hadde på langt nær så mange bruk som dere hadde. MEN: det er ganske dårlig dokumentert. Eller kanskje er det jeg som er dårlig til å lete? Vi har iallefall langt mindre informasjon liggende ute på nettet, så jeg forstår at du har problemer harley
so have I..
mvh
Comment
-
ja pepita det är synd för nu när jag har läst det jag har om norska glasbruk så var dom duktigare på arbetat glas än dom svenska glasbruken dom började med glastillverkning kanske till och med före i norge än sverige det hörde väl ihop med att norge var danskt på den tiden och danskarna var före sverige med glastillverkningbehandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Kanskje ikke så mye danskene(unnskyld dansker!) men de engelske og tyske glassarbeidere vi "stjal". Jeg har nettopp lest om "et av de mest vellykkede industrispionasjeprosjekter" den norske stat har vært med på: i 1754 sendte de Morten Wærn ut i to år for å inhente informasjon om glassproduksjon og å verve glassarbeider. Han vervet 2 krystallglass- og 5 kronglassarbeidere fra England og flere sodakokere fra Frankrike. Jeg tror vi har hentet mye glassfolk fra England og Tyskland/Böhmen også i fortsettelsen. Kanskje derfor norsk glass har fått et godt rykte? mvh
Comment
-
Ja nå har jeg lest meg opp litt på flere kilder:
Hadeland startet med pressglass i 1855 og produserte fram til 1875, da all pressglassproduksjon ble lagt til Høvik. Høvik produserte fram til 1933 da det ble lagt ned, og Hadeland tok over produksjonen igjen. Høvik merket fra 1899 til 1933, se over.( Denne kilden stoler jeg på) Så skålen din er nok fra 1920-30 tallet hvis den har merking i sirkel. mvh pepita
Comment
-
Om norska glasbruk i Glasboken
Ursprungligen postat av pepita Visa inläggKanskje ikke så mye danskene(unnskyld dansker!) men de engelske og tyske glassarbeidere vi "stjal". - - - Jeg tror vi har hentet mye glassfolk fra England og Tyskland/Böhmen også i fortsettelsen. Kanskje derfor norsk glass har fått et godt rykte? mvh
”Glasbaronen” Carl F Hermelin och Elsebeth Welander ger i Glasboken (Askild & Kärnekull 1980) på sid.77 en liten norsk glasbrukshistoria. (Hermelin var systerson till Edvard Strömberg och började hos denne som biträdande hyttmästare på Orrefors, blev chef på Flerohopps glasbruk, sedan Sandvik i Hovmantorp 1926-30 och Pukeberg 1930-40. Elsebeth Welander-Berggren är i dag chef på Waldemarsudde.)
Man skriver, att den första danska glashyttan tillkom i Visborgsgaard på Jylland 1552. Danskarna flyttade vid början av 1700-talet över glastillverkning till det då danska Norge – det började med Nöstetangen sydväst om Oslo och det drevs till 1777. Man tog glasblåsare från England och gravörer från Tyskland . Tillverkningen flyttades över till Hurdal 1777 och till Gjövig 1809. Hadeland norr om Oslo startades 1765 och ”är nu det största och mest kända av de norska glasbruken”, skrev författarna 1979. (Dagens Gjøviks Glassverk ligger på västsidan av sjön Mjøsa – med de övriga ”OL-byerne” Hamar och Lillehammer på östsidan.)
På sidorna 78-81 i Glasboken finns bilder på förnämligt norskt glas från dessa bruk – pokaler, vinglas, karaffer och flaskor från 1700- och 1800-talen.
Om Nöstetangen: http://www.eikerbygda.no/nostetangen.shtml. "Nøstetangen Glassverk var landets første glassverk da det startet sin virksomhet i Hokksund i 1741. Det ble nedlagt allerede i 1777, og i dag er alle de opprinnelige produksjonsbygningene forlengst borte. I 1994 startet "Nøstetangen Glasværks Venner" sin virksomhet."
Gjøvigs Glassværk och Gjöviks Glassverk: http://www.gjoevik-glassverk.no/page.html?pageId=300. "Smelteovnene i Norges første private glassverk ble tent i april 1807, og fram til 1843 produserte Caspar Kauffeldts verk glass, først til det dansk/norske marked, senere vesentlig til hjemmemarkedet. - - - Fra 1994 blir det igjen blåst kvalitetsglass i Gjøvik."
Hadeland: http://www.hadeland-glassverk.no/
Geijersfors Glassverk startades 1896 som filial till Eda Glasbruk och tillverkade glas för Eda till 1917. Fortfarande i drift under namnet Magnor Glassverk - en halvmil från Eda: http://www.magnor.no/.
Comment
Comment