Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2,2 kilo vas!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 2,2 kilo vas!

    Är lite nyfiken på denna omärkta vas. Höjden på vasen är 20 centimeter.
    Tacksam för all information
    Bifogade filer
    Slainte Mhath

  • #2
    Är det ingen som känner till något om den här "klumpen"
    Slainte Mhath

    Comment


    • #3
      Känner inte igen den. Får lite funderingar till Strömbergshyttan Hur är färgtonen i vasen. Strömbergshyttan hade en speciallitet med en lite svag färgton mot jag tror det var gråblå Rätta mig någon om jag har fel.
      DG

      Comment


      • #4
        Tack för ditt svar LasseC!

        Spanade lite på Strömbergshyttans sida men hittade bara nyare alster, vet någon om det finns det någon sida på nätet med äldre saker från S-hyttan då denna vas måste ha några år på nacken.
        Slainte Mhath

        Comment


        • #5
          Glömde säga att vasen är helt glasklar, jag kan inte se någon färgton alls i glaset.
          Slainte Mhath

          Comment


          • #6
            Då är det kanske tveksamt om det är en vas från Strömbergshyttan. Någon annan kanske tittar förbi och kan säga vade det är.
            mvh DG

            Comment


            • #7
              Manga64 - du funderar på om det finns någon hemsida med äldre glas från Strömbergshyttan. Observera, att det har funnits två helt skilda glasbruk på den lilla orten Strömbergshyttan!
              Dagens Studioglas Strömbergshyttan startades 1987 av glasblåsarmästarna Håkan Gunnarsson, Leif Persson och Mikael Svensson. Nu har "Studioglas Strömbergshyttan" flyttat sin tillverkning från den lilla studiohyttan på orten Strömbergshyttan och till Bergdala Glasbruk. Deras hemsida är inte uppdaterad - vid "aktuellt för 1987" anges fortfarande "under uppdatering".

              Familjen Strömbergs glasbruk "Strömbergshyttan" lades ner 1979 och det var ett helt annat glasbruk med stor hytta, sliperi och gravörverkstad. Tre år före nedläggningen övertogs bruket av AB Orrefors Glasbruk - en koncern som i dag enbart har försäljning i de gamla brukslokalerna. Av naturliga skäl finns det ingen hemsida på Internet för det tidigare glasbruket Strömbergshyttan. Den glashyttan utgjorde en fortsättning på Lindefors glasbruk som Strömbergs arrenderade från 1933 och sedan satte sitt familjenamn på och också köpte in. Lindefors glasbruk hade grundats redan 1876.
              Strömbergsepoken 1933 - 1979 var alltså ett funderingsalternativ för din vas, men jag tror också att vi ska avskriva den teorin. Jag har funderat på om det finns någon som har katalogerna för Strömbergshyttans produktsortiment från denna epok. Hyttmästaren Sven-Erik Bergqvist visste det mesta om detta, men han avled tyvärr hösten 2006.

              Det finns ett par intressanta böcker om detta glasbruk, utarbetade av studiecirklar i Glasriket, men de ger inte så mycket om själva sortimentet av glas. Den ena är från studieprojektet "I glasriket, Människan - miljön - framtiden": Lindefors - Strömbergshyttan 1876 - 1979. Den andra är från studiecirkeln "Glas i Hovmantorp": Från simpelt glas till skimrande kristall, Lindefors - Strömbergshyttan. Man kan söka dem på http://www.antikvariat.net. Från det första studieprojektet finns det ett stort antal skrifter om glasbruk i Glasriket!

              Comment


              • #8
                Jättetack Rebello för all info om Strömbergshyttorna!
                Synd bara att vi avskriver dom som tänkta tillverkare av denna vas.

                Om någon annan har någon teori om vasen får ni gärna skriva en rad
                Slainte Mhath

                Comment


                • #9
                  Manga 64 - hur ser vasens omkrets ut? Dvs om den ses rakt ovanifrån - hur är då formen runt omkring?

                  Comment


                  • #10
                    Vasens utsida sedd från ovan är rektangulär, dvs. helt raka sidor med avfasade hörn. Insidan sedd från ovan har också raka sidor men där är hörnen rundade.

                    Yttermåtten är ungefär 9*11 cm och "godset" är 15 mm tjockt.
                    Bifogade filer
                    Slainte Mhath

                    Comment


                    • #11
                      Manga 64 - idag har jag fått ett klargörande om din vas - från formgivaren själv! Jag sände bilder och inlägg från denna sida till Asta Strömberg på Strömbergshyttan. Svaret från henne: "Vasen med hjorten, som Du sände ett foto på, ritade jag på 50-talet. Angående färgen: smältorna kunde någon gång skilja i färg. "Glasklart" gjordes vid något tillfälle - delvis som "prov" för bl. a U.S.A. "Biten" ser bra ut i godsfördelning - skicklig uppblåsning. Ägaren är att gratulera!"

                      Sorry, att jag först gjorde dig besviken, men nu kan du glädja dig desto mera. Det blev ju en hel del klarlagt till slut, både om din vas och om Strömbergshyttan - det bruk där jag växte upp men lämnade för helt annan verksamhet.

                      Comment


                      • #12
                        Ett JÄTTETACK Rebello!!!

                        Jag hade kört fast helt med information om vasen. Riktigt kul att få det bekräftat direkt från "källan". Du har gjort ett storslaget jobb, tack för att du la ner tid på detta.
                        Slainte Mhath

                        Comment

                        Working...
                        X