Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gipshund och katt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gipshund och katt

    Hej!

    Vår dotter ropade in en "fyndlåda" på en auktion, lådan innehöll bland annat dessa två gipsfigurer, en hund och en katt.
    Vid första anblicken tänkte jag, skräp, men efter ett tag tyckte jag att dom såg ganska gamla ut.
    Vad tror ni?
    Är dom gamla?
    Finns det något värde i dom eller är det bara skräp?



  • #2
    Står det något undertill?

    Comment


    • #3
      Nej det står ingenting under dom, dom är för övrigt ihåliga med hål i botten.
      Hade dom varit hemgjutna så borde dom ju ha varit massiva.

      Comment


      • #4
        Av utseendet att döma, talar inget emot för att figurerna är gamla.
        Förlagorna är engelska. Hunden är en typisk Staffordshire och katten en Beswick som avgjutningar.
        Att de är ihåliga, talar faktiskt emot att det är fråga om gips, men isåfall är de gamla och var till avsalu för ett lågt pris. Avflagnandet av färg längs kattens svans indikerar ett billigt material.
        Värde har de självklart för samlare, om djuren nu har åldern inne.
        Visa bilder av undersidorna på både katt och hund och tala om hur vikten är i handen. Lätt och poröst, eller med tyngd?

        Comment


        • #5
          Här kommer en bild på hur dom ser ut underifån.
          Finns det något material som liknar gips som det isåfall skulle kunna vara?
          Katten känns väldigt lätt och materialet är väldigt poröst. Hunden känns lite tyngre men är också tjockare och har samma porösa material.

          Last edited by Bruce; 2007-08-18, 10:39.

          Comment


          • #6
            Hur tusan fick du in det gigantiska bilden? Det ska inte gå att lägga in bredare bilder än 800 pixlar.
            ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

            Comment


            • #7
              Har ändrat bildstorleken.
              Ska kolla bildinställningarna igen!

              /Admin
              /Admin
              admin@precisensan.com

              Comment


              • #8
                Jag tog bort den och la in en mindre.

                Comment


                • #9
                  Hunden är relativt nygjord, medan katten har en lite bättre avgjutning och är något äldre.
                  Det jag hade hoppats på, var att det fanns en utstående rand, längs med botten, som hade visat att figuren varit blåst och pressad i form i lätt biskvimaterial.
                  Nu är det inte så. Gipsdjuren har endast ett ganska lågt dekorativt värde, men bör inte slängas för den skull.
                  De pryder sina platser ändå.

                  Comment


                  • #10
                    Okej, jag hade också, med min lekmanssyn, uppskattat att katten var den äldsta. Det kanske är svårt men om någon kan uppskatta ålder på dom så vore jag tacksam.
                    Det var trevligt att få lite mer kött på benen om dessa djur. Tack för hjälpen.

                    Comment


                    • #11
                      Hunden kan inte vara mer än 10-20 år gammal, medan katten kan vara upp till 50 år. Man måste ha den i handen, för att bli mer säker.
                      Att känna efter med fingret inuti, efter släthet eller småkornigheter avgör oftast, i jämförelse med andra gipsfiguriner, att ha examinerat genom åren.
                      Gipsprydnader gjordes redan för över 100 år sedan, som sagt, till den skara av lågavlönade arbetare, som ville pynta sina hem, men inte hade råd med "äkta vara" som porslin.
                      Jag har t ex en rätt hemsk gipskopia av Staffordshirepudel, i massivt gips, i någon låda, men den är ändå gjord någon gång på 1920-talet. Där är det sort av färg som avgör.
                      Det är olika från gång till annan, och ingen äldre gipsfigur är enkel att bedöma i ålder. Men nu träffade du rätt, Höljes.

                      Comment


                      • #12
                        Katten är alldeles slät inuti, slätare inuti än på utsidan. Hunden däremot har lite småkornighet på vissa ställen inuti.

                        Comment


                        • #13
                          Jag kan även för kuriosa berätta att auktionen var efter en tant som var över 90 år gammal när hon gick bort. Har svårt att tänka mig att hon skulle ha köpt några av dess under de senast 30-40 åren, men man vet ju aldrig.

                          Comment


                          • #14
                            Förstår inte riktigt Din hållning till gamla damer och gubbar (om de räknas de också).
                            De kan faktiskt få presenter av andra, eller själva köpa dem på stan, postorder och faktiskt via internet med.
                            Hunden kan hon ha fått, bara något år innan hon gick bort, av en dotterdotterdotter. Vem vet?

                            Comment


                            • #15
                              Hehe...nej man vet ju aldrig .
                              Min hållning till gamla damer är bra, hoppas jag.
                              Vad jag vet är att hon var väldigt snål och hade inga barn, internet och stan är inte ens att tänka på. Hon bodde på vischan utan vare sig bil eller dator.
                              Jag tror faktiskt att hon har fått dessa som barn, dom är lite för slitna för att hon skulle ha köpt eller fått dom på äldre dar.

                              Comment

                              Working...
                              X