Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bilder ..... egna album

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• bilder ..... egna album

här är två olika ämnen/trådar,
    i båda är bilderna hämtade från användarens eget album här på PES
    jag måste vara inloggad för att se bilderna här.

i andra ämnen/trådar spelar det ingen roll om jag är inloggad eller inte, jag ser bilderna vilket som.

om jag inte är inloggad så kan jag inte se bilder som är hämtade från användarens eget PES album. Någon nämnde för mig att det finns forum där man måste vara inloggad för att se bilder över huvud taget men här har vi nu en mix av 2 varianter. Är det tänkt att vara så här?

det finns inte heller det lilla "gemet" som visare att det finns bilder i tråden.
    finns det bilder i tråden så borde gemet synas oavsett var bilderna är hämtade ifrån.

Om man är inloggad men ändå inte ser bilderna .... vad kan det bero på då? Cookies?
    Pepita har problem även som inloggad.

klickbar symbol

Sedan undrar jag om vi kunde ha en klickbar symbol under t.ex. avatarbilden som visar att användaren har lagt upp ett eget album. Vet inte här om man ska indikera om det är public eller privat album, det är ju ingen idé att klicka på symbolen om det är ett privat album som man ändå inte får se! Om anVÄNdaren är en vän så får jag ju även se det privata albumet så det borde vara en symbol som visare att här har användaren lagt upp egna album.
    Alternativt 2 klickbara albumsymboler! En för public, en för privat.

.

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    här är två olika ämnen/trådar,
    i båda är bilderna hämtade från användarens eget album här på PES
    jag måste vara inloggad för att se bilderna här.

i andra ämnen/trådar spelar det ingen roll om jag är inloggad eller inte, jag ser bilderna vilket som.

om jag inte är inloggad så kan jag inte se bilder som är hämtade från användarens eget PES album. Någon nämnde för mig att det finns forum där man måste vara inloggad för att se bilder över huvud taget men här har vi nu en mix av 2 varianter. Är det tänkt att vara så här?
    Albumen i användarprofilerna är inte synliga för gäster/ej inloggade. Man kan även ange att albumen endast ska vara synliga för "vänner".
    Det uppstår då ett litet problem om någon/några väljer att länka till sina bilder i albumen.
    Tanken med albumen är inte att det ska länkas till dem från trådarna, men det är givetvis fullt möjligt på samma sätt som man kan länka in bilder från andra platser på nätet.
    Det enda vi kan göra åt detta är att uppmana dem som gjort på detta vis att ladda upp bilden direkt i stället.

det finns inte heller det lilla "gemet" som visare att det finns bilder i tråden.
    finns det bilder i tråden så borde gemet synas oavsett var bilderna är hämtade ifrån.
    "Gemet" anger en bifogad fil. Om bilden är inlänkad så är det ingen bifogad fil. Programvaran gör ingen skillnad på länkning till en bild eller länk till en extern sida.

Om man är inloggad men ändå inte ser bilderna .... vad kan det bero på då? Cookies?
    Pepita har problem även som inloggad.
    Som jag ser det bör det vara ett problem i Pepitas browser.
    Enda anledningen annars att inte se dessa bilder är om man inte är "vän" med medlemen som lagt upp albumet.

klickbar symbol

Sedan undrar jag om vi kunde ha en klickbar symbol under t.ex. avatarbilden som visar att användaren har lagt upp ett eget album. Vet inte här om man ska indikera om det är public eller privat album, det är ju ingen idé att klicka på symbolen om det är ett privat album som man ändå inte får se! Om anVÄNdaren är en vän så får jag ju även se det privata albumet så det borde vara en symbol som visare att här har användaren lagt upp egna album.
    Alternativt 2 klickbara albumsymboler! En för public, en för privat.
    .
    Detta är ingen funktion som finns i programvaran idag. Det krävs en modifiering för detta. Vi noterar förslaget.
    /Admin
    admin@precisensan.com

Comment

Ursprungligen postat av Bruce Visa inlägg
      Detta är ingen funktion som finns i programvaran idag. Det krävs en modifiering för detta. Vi noterar förslaget.
      Hej!

Jag brukar vara inne på ett annat forum, ett Murano forum, http://www.fossilfly.com/Forums/
      och där har dom lagt in en tryckbar länk uppe i Menyraden - "All albums" - och när man trycker på den så får man upp samtliga album.

Jag är lite nyfiken på om det är några modifieringar på gång när det gäller album på PES?

Det vore trevligt att med 'en knapptryckning' kunna få upp allas album.

Tack på förhand!

Comment

Hallå Alegni och hej Bruce,
        Jag har ingen susning om det här med datorer och program, mer än det att allt skall vara användarvänligt och då låter dina tankar, Alegni, ligga i tiden.
        Tänk tanken ut, Bruce, om alla medlemmar hade album med bilder av sina samlarobjekt, just redigerade för välden är föränderlig, då skulle PES bli en
        kunskapskälla av världsmått. Eller med svenska mått mätt. Tack Alegni för att du trycker på. So long...
        PS. Kan man ordna bilder i ett album?

Comment

Gjorde ett inlägg här av misstag - det skulle hamnat i en annan tråd!
          Last edited by Skogsmänniskan; 2009-12-14, 11:04. Anledning: Hamnade i fel tråd!
          skogis

Comment

Hej!

Gjorde följande inlägg i en annan tråd:

Är det möjligt att koppla sökbara taggar till sina album?

Comment

Bra att frågan aktualiserades och att tankarna möts på den här
              tråden.
              Nu undrar jag bara om du Bruce har avsikten och resurserna att
              utveckla idéerna och möjligheterna att göra album tillgängliga
              för alla. Om inte förblir albumen som en orientering utan karta
              och kompass. Eller hur? I all vänlighet... so long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Jag har ingen susning om det här med datorer och program, mer än det att allt skall vara användarvänligt och då låter dina tankar, Alegni, ligga i tiden.
                Tänk tanken ut, Bruce, om alla medlemmar hade album med bilder av sina samlarobjekt, just redigerade för välden är föränderlig, då skulle PES bli en
                kunskapskälla av världsmått. Eller med svenska mått mätt. Tack Alegni för att du trycker på. So long...
                Tycker du gjort ett inlägg som kan innebära att PES blir något ÄNNU speciellare.
                Klokt talat!
                För första gången signerar jag; So Long!
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

Comment

Hallå Sladden,
                  Tack, kul att du nappade på denna tråd, sladdlös, men nu skall vi se vad Bruce tycker och tänker. So long (en härlig hälsning som jag använt i hela mitt vuxna liv).

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Som alegni redan sagt i annan tråd, så tror jag också att det blir svåröverskådligt med många album till slut.
                    Jag tror att det är bättre att kombinera den gamla tanken med stämpel-/signaturarkiv för varje företag, verkstad, personer - tillsammans med bilder på föremål, med klickbara hänvisningar till aktuella trådar - där man kan läsa mer om ämnet eller historiken.
                    Ett helt register med underavdelningar, från A till Ö, klicka, klicka och voilá - Du hittar vad Du är ute efter.

En vidareutveckling - för den avlönade i projektanställning t. ex. - kan bli att sammanställa bilder på föremål i kronologisk och numerologisk ordning, med klickbara trådlänkar.
                    Paketet kan bara bli bättre med tiden.

PES är väl värd idag att ha ett gemensamt bild- och stämpelarkiv, som alla kontinuerligt hjälps åt att uppdatera, och ska inte behöva vara beroende av ensamseglare på nätet.
                    En påminnelse:
                    Last edited by Gideon; 2010-08-21, 01:40.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Som alegni redan sagt i annan tråd, så tror jag också att det blir svåröverskådligt med många album till slut.
                      Detta referar till tråden där vi alla, i en och samma tråd, kunde berätta att vi har album. En sådan tråd kan bli hur lång som helst, och mycket svåröverskådlig.

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Jag tror att det är bättre att kombinera den gamla tanken med stämpel-/signaturarkiv för varje företag, verkstad, personer - tillsammans med bilder på föremål, med klickbara hänvisningar till aktuella trådar - där man kan läsa mer om ämnet eller historiken.
                      Ett helt register med underavdelningar, från A till Ö, klicka, klicka och voilá - Du hittar vad Du är ute efter.
                      PES är väl värd idag att ha ett gemensamt bild- och stämpelarkiv, som alla kontinuerligt hjälps åt att uppdatera, och ska inte behöva vara beroende av ensamseglare på nätet.
                      Det låter stort, som en slags Wikipedia .... eller ska vi säga en WikiPES

Det är flertalet samlarområden på PES, vissa områden innehåller eldsjälar, andra områden saknar eldsjälar ....... Detta är ett annat förslag att bolla med.

--------------

Det jag har funderat på är att det har kommit upp önskemål att lätt hitta PESmedlemmars album och bilder.

Jag har föreslagit några olika saker i denna tråd.

Här är ytterligare förslag:
                      Att kunna sätta sökbara taggar på sina album
                      Att kunna sätta sökbara taggar på varje bild

Om jag då söker på t.ex. Wallander så får jag upp alla bilder/album som är taggade med Wallander.

Jag är ute efter att göra PES lite lättare att navigera.

Men det är naturligtvis beroende på vad som är möjligt.
                      Vilka uppdateringar i programvaran som finns allmänt, och vilka uppdateringar som finns för specifikt för album och bilder?

Bruce, vad säger du?

Comment

Hallå A,

Allt där är nog bra, men någon måste göra någonting, eller hur? Skriver bara för att aktualisera frågan och kanske för att väcka Bruce. So long...

Comment

Working...
                        X