Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tuff vas! - Etelhem [ID: Ulf Hinas, Etelhem]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Tuff vas! - Etelhem [ID: Ulf Hinas, Etelhem]

    frågetecken från senaste loppisrundan av form av en vas, tycker den känns 50-tal på formen. Signaturen är för mig okänd, vet inte äns om jag kan tyda den rätt.. Den övre ser ut som "kiuas", men jag hittar inget på det...

    Alla ledtrådar är av intresse!

    Mvh
    CVH
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-18, 12:35.

  • #2
    Hinas (Ulf)/Etelhem kanske.

    Comment


    • #3
      Tack Bengt, det stämmer! Hittade några tidigare trådar där du och "gideon" har diskuterat etelhem. Den kommer alltså från Gotland. Jag förstår inte vad "hinas" betyder, är det konstnären? Vad tror du om åldern på vasen?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av CVH Visa inlägg
        Tack Bengt, det stämmer! Hittade några tidigare trådar där du och "gideon" har diskuterat etelhem. Den kommer alltså från Gotland. Jag förstår inte vad "hinas" betyder, är det konstnären? Vad tror du om åldern på vasen?
        Hade en bekant som hette Hinas och kom från Gotland, så det borde vara vara namnet på konstnären.

        Comment


        • #5
          Hjälp med tuff vas! - Etelhem

          Hej igen.. Sorry.. Svaret stod ju redan i Bengts kommentar, Ulf Hinas. Hittade följande om honom. (www.helagotland.se)

          "Mästardrejare
          En riktig hejare till drejare är Ulf Hinas. Han är nordisk mästare i drejning och har arbetat på gården sedan 1960. Han sitter i verkstaden som inte förändrats särskilt mycket sedan 1889. Krukmakeriet har varit igång hela tiden, och kommer förmodligen alltid att vara ett krukmakeri.
          Klumpen är centrerad och gasen inställd på lämplig fart. Leran börjar ta form. Till vad har jag ännu inte bestämt. Men fan vad det stänker!"

          Comment

          Working...
          X