Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammalt brefkort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammalt brefkort

Visst är det underbart med gamla kort! Detta är skickat till min farmor år 1906, sannolikt från hennes mormor (med hänvisning till att det står ”från mormor”). Min pappa föddes år 1908 så kortet är före hans tid men han hade av någon anledning sparat det, vilket jag är glad över.
    Och nog är adressen härlig – ”Härstädes”. Vackert rent av.
    Bifogade filer

Tycker också det är kul med dessa gamla kort av olika slag. Tittade lite på de jag har. När man ser adresseringen på vissa så undrar man hur de kom fram till rätt ställe. Även kort skickade från Amerika hamnade rätt trots brister i både det ena och andra.

Comment

Har ju också en del gamla brevkort liggandes. Tänkte jag skulle lägga ut en av de roligaste. Har väl tidigare berättat att min mormors morbror som bodde i amerika 1914 var hem till Sverige och hälsade på släkten. Där träffade han mormors fars syster, gifte sig med henne och åkte tillbaka till amerika. Har kortet de skickade till mormors farfar med bild på båten och deras hytt utmärkt med ett kryss. Verkar dock inte veta vart det ligger nu.
      Annars har jag få "släktkort" från före 1910. Tar det här i stället, min mamma har ett annat ex. av det här kortet, båda är frankerade. Det här har dock morfars mor skrivit en gratulation på baksidan, de bodde tydligen kvar i gården då, så vykortet är från 1914. (anteckingen nedtill är gjord av min morfar) Funderade mycket över vem som tecknat den här lanolinbilden, tills jag läste lite i ett blad som hembygdsföreningen gav ut om ett origial och luffare som vandrade kring i gårdarna och tecknade och sålde vykort på gårdarna. Det fanns också bild på ett vykort från en annan gård, och det var uppenbart att han var skaparen också av det här. Måste gräva fram den artikeln också :-)

Skall annars ta lite andra snygga kort från tidigt 1900-tal. De äldsta jag har är från 1901. (har äldre brevkort utan fotografier också), fast jag har sett en del ändå från slutet av 1890-talet, men tydligen tog det några år innan korten blev riktigt vanliga.
      Bifogade filer

Comment

Tar väl några av de äldre "köpekorten"
        Ett till Ingenjör Konrad Dahlqvist, Karlavägen 46 III. Poststämplat i Stockholm 12/11-1903
        Ett till Fröken Signe Eriksson, Ferna Bruk, Ferna (poststämplat Liljeholmen 25/4-1903)
        Nästa är skickat till Herr Hjalmar Lundgren, Isakssons Affär, Kristineman. (stämplat Stockholm & Kristinehamn 1/10-1901)
        Julkort till Fru Anna Wilgren, Westmannagatan 31, Stockholm (poststämplat på självaste julafton i Stockholm. En PXP-stämpel som är oläslig, men det kommer ju som synes från Malmö)
        Sista vykortet är frimärket borta på och stämpeln går inte att läsa, men det är skickat till Emma Carlsson i Stymne, Huddungeby (för övrigt en om än mycket avlägset - dock släkting)
        Bifogade filer

Comment

Glömde att det bara var fyra bilder man fick ha, här kommer den sista :-)
          Bifogade filer

Comment

Man skrev på framsidan på den tiden då baksidan endast fick användas till adress har det sagts mig.
            DG

Comment

Japp, det står faktiskt uttryckligen på flera av dem. (såg nu att det faktiskt stod på Tinas kort också :-) )
              Bifogade filer

Comment

Working...
              X