Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svanens designer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
    Svanen har alltså okänd formgivare och skulle alltså flyttas från Percys dokumentationssida, alt, att anmärkning görs att den är felattribuerad. Hur gör man det?
    Söffe
    Det blir väl till att SVANMÄRKA den Söffe

Comment

Skall bli!
      Söffe

Comment

Svanen har alltså okänd formgivare och skulle alltså flyttas från Percys dokumentationssida, alt, att anmärkning görs att den är felattribuerad. Hur gör man det?
        Söffe
        Fixat! Jag raderade inlägget (och ett par som hörde ihop med detta) i dokumentationstråden, svanen får nu finna sig i att leva vidare i denna tråd endast.

//cjf

Comment

Söffe

Comment

Är formgivaren till denna svan känd? Höjd 19.5 cm.
            Söffe
            Jag vet inte om man får ställa frågor här, men vad är svenen värd?

Comment

Ursprungligen postat av Bringle Visa inlägg
              Jag vet inte om man får ställa frågor här, men vad är svenen värd?
              Tittar du på Avlutsde auktioner och Svan Gefle så får du en idé om värdet.
              Söffe

Comment

Gör en korsreferens även i denna tråd. Tysk svan med snarlika drag: http://www.precisensan.com/antikforu...d.php?p=157886

Comment

Om någon vill ha den?????

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Herrar Nyström och Gyllenhammar har båda rätt egentligen, och den här beryktade svanen har ingen svensk formgivare...

Om Märta Willborg (1906-1999) skriver T.G. och Björn Holm i boken "Gefle Porslinsfabrik" från 2008:
                    "Utbildad vid Tekniska skolan och Högre konstindustriella skolan i Stockholm 1927-30. Verksam på Rörstrands Porslinsfabrik 1935-36 där hon komponerade och målade dekorer på flambégodset. Under hösten 1937 var hon anställd som formgivare på Gefle där hon formgav ett antal djurfigurer. Även på Upsala-Ekeby, Steninge och Gustavsberg gjorde hon korta insatser på 1930-talet. I övrigt var hon verksam som teckningslärare fram till sin pensionering."

På hennes förteckning över figurer, hittar vi bara nio sorters djur - ingen av dem en svan.
                    Men kollar vi Jardinjärer på sidan 99, så finner vi:
                    SVAN, 1946-57, höjd och längd 21 x 21 cm (kopia efter tysk förebild)
                    Precis, och idag såg jag med egna ögon den tyska förebilden på Myrorna i Skärholmen. Den var ljusblå med gulddekorering precis som en av Gefles
                    dekorer och jag var helt säker på att det var Gefle tills jag vände på den.
                    Och, voilá GERMANY med jättestora bokstäver inpressat i godset, bara detta GERMANY, inget annat.
                    Last edited by prylsnubben; 2010-10-28, 23:43.

Comment

Working...
                    X