Dessa har hängt med mig nu ett antal år och jag uppskattar de väldigt mycket. Har inte funderat mycket över dem egentligen men det vore kul att veta mer. De är märkta "Strömbergshyttan B1134". Vem är formgivare? Kan det vara Gunnar Nylund tro?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mina spindelvävsvaser
Collapse
X
-
Undrar om det inte blir så när man rullar det varma glaset i fibrerna,Ursprungligen postat av E.B. Visa inläggNej, det tror jag inte Hirvi. Det är bara luftbubblor i varierande storlekar.
och lägger ett glasskikt däröver.
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Kan det vara mig som åsyftas? Nåväl - jag jobbar med frågan – har kopplat in mina kontakter på Strömbergshyttan.Ursprungligen postat av E.B. Visa inläggNu när vi har en Strömbergkännare här så tänkte jag knuffa upp denna tråd i hopp om ett slutgiltigt svar.
Comment
-
Hur kunde du tro detUrsprungligen postat av Rebello Visa inläggKan det vara mig som åsyftas? Nåväl - jag jobbar med frågan – har kopplat in mina kontakter på Strömbergshyttan.
Jag väntar med spänning på gåtans lösning och att få ett slut på spekulationer.
Comment
-
E.B. - jag har inte så goda kunskaper om sortimentet av glas från Strömbergshyttan - inte kataloger. Därvid hade jag ett "orakel" att förlita mig till - storebror hyttmästaren, men han avled tyvärr i oktober 2006.Ursprungligen postat av E.B. Visa inläggJag väntar med spänning på gåtans lösning .
Nu kontaktar jag annan källa där nere, som absolut ska ha besked i denna fråga. Vi får se om hälsan står denna veteran bi, så att hon kan hjälpa oss.
Rebessin är också kontaktad - han växte upp på bruket vid tiden då dina vaser skapades där och han gav besked i våras om gello:s Nylundvaser.
Mina kunskaper ligger främst i tillgång till konsthistorisk och annan litteratur och egna minnen och familjeanteckningar - främst om livet på de bruk där min far var verksam samt om tunnväggiga graalglas från 1916 - 29, som jag forskar och skriver om.
Comment
-
I dag kom ett brevsvar från Asta Strömberg.
"”Bubbelvasen”: ämnet – överdrag vit ”hinna” av glas – rullad i kemikalier för bubbeleffekt – förstärkt effekt ibland genom att vi stack med specialtillverkat verktyg. Glasfiberväv användes aldrig.”
Min kommentar: med ”ämne” menas inte ett avsvalnat ämne som sedan värmdes upp igen – som i graaltekniken. ”Ämnet” här är den post som man fångade an över för att så småningom blåsa upp i formen. Detta ämne bearbetades med kemikalier etc. under hyttarbetet, sittande på glasblåsarpipan och innan man blåste upp det.
Tyvärr skriver inte Asta Strömberg något om formgivaren till dessa vaser. Jag hänvisade till bild och text på den lika vas, som finns på länken till Freeforms i New York och som uppges vara designad av Gunnar Nylund. Hon varken bekräftar eller dementerar den uppgiften. Kanske läge för ytterligare ett frågebrev till Smålands Glasriket.Last edited by Rebello; 2008-08-22, 19:10.
Comment
Comment