Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Kina eller Japan? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kina eller Japan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kina eller Japan?

Hej

Jag har gett mig ut på djupt vatten igen i de asiatiska markerna. Jag gissar Japan pga motiv/landskap men är osäker. Någon som vet ålder och känner till märkningen och varför märkning på insidan av ringen under tallriken?

Ödmjukast H.
    Bifogade filer

Godset är Satsuma och det syns eftersom fatet har en fin krackelering, så Japan är upphovslandet. Motivet är berget Fuji och i förgrunden syns vad jag tror är en kaktus. Troligen tillverkad under 1920-30-talet. Jag har ingen bra förklaring till varför dekoratören har signerat eller gjort någon form av anteckning på insidan av fotringen, men jag har sett det tidigare.

Comment

2 nya

Hej Kaptenen eller vem som nu känner sig manad. Jag köpte två nya tallrikar idag och undrar om den ena är en kopia av den andra då den upplevs mer tryckt i färgen än handmålad. Dessutom är den mycket mer välbevarad undertill och "tydligare" i trycket. Vid närmare granskning kan man se att den "kopierade" tallriken inte har samma tecken undertill.
      Bifogade filer

Comment

Ingen av dessa tallrikar är handmålad utan det rör sig om tryck. Japanska "kopior" på till exempel kungligt dansk "Musselmaled". Här en helblonde variant handmålad och med genombruten bård. Kungligt dansk med flera europeiska fabriker kopierade på 1700-talet kinesiskt exportporslin.

Stämplarna som jag uppfattar som likadana, fast trycket har blivit misslyckat på den ena bedöms av http://gotheborg.com/marks/index_jap_marks.htm som att porslinet är från 1950-talet.

1245. Mark: "Dai Nichi Hon" (Great Japan), mid 20th century. This marks however printed gives an example of marks that includes "Dai Nippon" in Japanese characters occurs well after the Meiji (1868-1912) period.
        Bifogade filer
        Last edited by Kaptenen; 2010-06-17, 22:40.

Comment

Nytt fynd, kinesiskt?

Nu så. Den här lilla assietten har kommit i min ägo och jag har försökt plöja igenom nätet för att hitta dessa tecken. De två på vänster sidan är väl "nian zhi" men de två till höger kan jag inte uttyda. Kan det vara så att de är specifika för den som har gjort fatet eller är det så att jag återigen köpt något nytillverkat.
          Magkänslan sa mig att det här var "äkta" men man har ju blivit motbevisad förut. Handmålade tecken ser det iaf ut att vara. Om så är fallet, hur gammal är den då?

Adios nonino...
          Bifogade filer

Comment

1800-tals och 1900-talsmärkningar är oftast röda. De tidigare är oftast blå och ligger under glasyren. Handmålade tecken förekommer fortfarande, så det säger tyvärr inte så mycket.

Du har säkert rätt i att de vänstra tecknen är "nian zhi". Jag tror inte att fatet är "mark & period", dvs att det är rätt kejsare som anges vid det tillfälle som fatet tillverkades. Jag misstänker att det är "Qianlong Nian Zhi".

Det behövs bättre bilder på fotringen, på dekoren och på signaturen rakt uppifrån.
            Last edited by Kaptenen; 2010-08-06, 23:22.

Comment

Ytterligare en okänd Japan

Hej igen.

Nu har jag en läcker tallrik i min ägo som återigen skapar bryderier. Jag försöker på en av bilderna visa att tallriken inte är jämn utan något vågig i formen. Är det ett slarvarbete?
              Ja, den utanpåliggande dekoren är tämligen sliten men jag tror ändå att den är original?
              Vad sägs om ålder och ursprung?
              Bifogade filer

Comment

Du är en riktig kämpe du!!

Som ger dig ut på så stora o svåra, framförallt vatten,men du kommer att lyckas

med den entusiasm o glädje du känner inför ämnet.

Vill bara ge dig en eloge, o naturligtvis t Kaptenen som hjälper dig framåt,det behöver man för att lyckas

Comment

Kanske är jag helt fel ute, vilket jag ju är titt som tätt, men skulle det kunna vara en Samson-produktion Kaptenen? Jag har sett några av deras kopior och de är inte helt lätta att skilja från sina original. Kanske med inspiration från Fukagawa eller liknande?

Tack annestig, "bockar"...

Comment

Jag håller helt med annestig och ber att få framföra mitt tack!

Nej, Samson är det inte.

Jag letade som en vettvilling efter ett tidigare svar och skriver nu celadon som som sökord för att kunna finna trådarna.

Comment

Kina

Hannuman, tallriken är från Kina sent 1800-tal, och en fortsättning på den populära glasyren celadon, dock blekare och med emaljmåleri som ligger utanpå
                      glasyren. Inte ovanlig alls och vågigheten är ett bevis på att det är handgjort.
                      Du verkar flitig och blandar friskt!

Comment

Tusen tack både till Kaptenen och Kaolin för uttömmande och informativa svar. Ja Kaolin, jag blandar och ger Det har väl med min ringa erfarenhet men mitt stora intresse att göra. Haha...Hur kommer det sig att en "norra Hallandsbo" tillåter sig ha FBK emblem? /Född värmlänning...

Comment

Inte Värmland

Titta noga på klubbmärket, så ser du att det inte är en hockeyklubba som är avbildad... En mer sofistikerad sport än så!

Comment

Du låter precis som mina bandyspelande släktingar så jag misstänker att det är det vi pratar om. "Mycket vackrare spel, större ytor, läckrare åkning" m.m.m.m. För övrigt så hittade jag exakt dessa tallrikar i antikhallarna i Gbg idag. 450kr styck vilket är drygt 22,5 gånger så mycket som jag gav för min

Comment

Fler bilder Kaptenen

Hej igen Kaptenen

Du bad om nya bilder på den gröna assietten och här kommer de tillsammans med en annan kinesisk assiett som känns nyare och massproducerad men den får åka med ändå för lärdoms skull-

God kväll...
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X