Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Burkar av Westman och Westmanliknande burkar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Burkar av Westman och Westmanliknande burkar

Hej,

Jag har min samling av Wetmankrukor som jag utökar succesivt och då jag inklusive Kulinar har ett 90-tal olika och då även dubletter så undrar jag om detta forum har någon annan som har en dylik fascination och ett eventuellt "register" över vad som har tillverkats?

Självfallet undrar jag även om det finns de som vill byta sig till något av det jag har i utbyte mot något som jag då självfallet inte har?

Skulle denna tråd vara emot någon regel så ber jag självfallet om ursäkt och hoppas på att den blir borttagen så att jag inte retar upp någon här inne i onödan!

Bilagd bild innehåller inte de små krukorna jag har så det finns betydligt många fler....
    Bifogade filer
    Last edited by Tänkaren; 2010-02-08, 23:07. Anledning: Fler bilder på plats....

Snygg hylla! Den enda jag tror inte är en riktig Westmanburk är den röda högst upp. Första gången jag ser den höga riveost. Grattis till en fin samling. Kan du inte fotografera de små också?

Comment

Hej.

Vi samlar också på MW´s burkar. Det är riktigt roligt att få se din samling. Som Peter sa, den höga rivost var rolig att se.
      Åhh, jag blir avundsjuk.
      Det finns en förteckning men den är inte komplett. Bla så saknas "the av blommor och blader" Bouqet någonting..." så det kan nog vara fler som saknas.
      Vi beställde vårt ex från stockholms universitet. Det är en uppsatts om MW som heter Bland syltburkar och kastruller.
      Det verkar dock inte som om Marianne själv minns exakt vilka hon har gjort, så det gör det hela lite svårare.

Snälla lägg in bild på dina små burkar också.

En blogg om porslin och saker från 50/60/70-talet.

Comment

Jättefin samling, tack för att du vill visa den. Jag vill också se bilder på småburkarna.
        I’m a real mean bitch!

Comment

Hej!

Även jag samlar på Westmans burkar och tycker att du har en jättefin samling! Även den orange är en äkta MW, den var dock inte så vanlig, men finns i ytterligare en variant med mer traditionella Westman "vågor" i orange. Även burken längts upp till höger finns i en orange variant.

Bland det roligaste med att samla på Westmans burkar är att hon gjorde så många i ett fåtal ex, ibland bara i 1 ex som då blev helt unikt. Det var de som hon stycktillverkade i ateljén, ofta för att visa en idé för försäljningsavdelningen och få igång massproduktion. Men försäljningsavdelningen nappade ju inte på allt, så därför finns det mycket unikt att hitta. Detta gör också att det aldrig kommer att finnas någon komplett förteckning över det hon producerade. Birgitta Garpes uppsats (nämndes i ett annat inlägg) är den bästa förteckning som jag har sett hittills.

Din höga "Rivost" är med stor sannolikhet en sådan unik produkt. Texten ser handristad ut vilket är ett bra tecken; du kan kanske känna en lite fördjupning i någon av bokstäverna om du stryker fingret över?
          R-man

Comment

WOW Tänkaren, vilken underbar samling!!! Den skulle gärna fått pryda mitt hem i Malmö.

Comment

Kul att det väckte lite intresse!

Det som gör det hela lite kul är att det finns spritt en del av dessa burker på min nuvarande sida av sundet, dvs i København, och att priserna ibland är klart intressanta...

Min Rivost modell hög har inte inristad text vilket Kaffeburken bredvid har men jag kan känna en mindre fördjupning där texten har skrivits.

Agurker och Allehånde är andra små roligheter och så då även de engelska Kulinar som jag kommit över ett par stycken och även har dubletter.

Jag har hört något från någon om att någon nu skulle "sitta i knät" på MW för att få ihop en bok om hennes verk och det skulle vara kul att få något om henne som täcker in allt det hon gjort i både Sverige och Västtyskland där jag har för mig att hon jobbade hos någon - Arzberg eller något ditåt tror jag att det hette....

Jag vill gärna då komplettera mina små blåsvarta burkar i båda storlekarna och kulinar i små om nu någon har någon av de jag saknar. Ett privat meddelande här inne besvarar jag gladeligen.

Comment

Ooops! Det finns en burk i hyllan som inte har med Marianne Westman att göra och det är den som står under Kulinar Salt och över den randiga Socker. Den är dansk och jag tror att det är Aluminia som jag har fått stoppa in i hyllan för att det ska vara lite balans mellan Sverige och Danmark i vårt Öresundska hem.

Comment

Ja, jag såg den nu när du bytt bilder, men inte förut. Visst har du möblerat om i hyllan sen första inlägget också? Det blir ju lite svårt att förstå våra inlägg som hänvisar till andra bilder (utan små burkar, bl.a.)

Comment

Jag slogs verkligen länge på Tradera både för burken vitaminer och te av blom och blader, men de gick för högt för mig.
                    Vann faktiskt den rosa lingonburken förra veckan och väntar med spänning på att den skall komma hem.

På Antikprat så har det talats om att Peter Englund (tror jag det var) håller på och skriver en bok om MW.
                    Tycker faktiskt att det är väldigt konstigt att det inte finns någon som har gjort det tidigare.

Den vita burken so mdet står socker på har jag aldrig sett innan, inte heller den höga med rivost så det var verkligen kul att få se.
                    Var har du hittat dina burkar? OM du har lust att dela med dig så klart.

En blogg om porslin och saker från 50/60/70-talet.

Comment

Kollade upp mig själv och han heter Petter Eklund. (inte många rätt där inte )
                      Här är länken till en diskusion där han tar upp just detta.

Comment

Hej, Rivost var tydligen populär att göra i flera varianter. Här är mitt bidrag.
                        Bifogade filer
                        R-man

Comment

Här kommer så originalbilden igen :-)
                          Bifogade filer

Comment

Häftig Rivost burk där R-man!

Jag har köpt mycket via Tradera de senaste fem åren och så har jag hittat en del i Köpenhamn på Forum, Bella Center och faktiskt min Sill i Dill uppe i Hillerød.

Troligen har jag hittat något i Kristanstad med och så var jag en sommar på hugget på Degerberga Antik och hittade ett flertal burkar. I Helsingborg har jag nog fått tag i något med..... Det är kul att komma runt och det är inte bara Westman som lockar utan även Aluminias Confettiserie, Kronjydens (Randers) kryddburkar, en del Raus och Wallåkra då jag kommer ifrån de trakterna, Reijmyreglas där jag nyss fick stryk i en budgivning på Raspaglas i originalröret.....

En deg ska jag nog börja att avyttra saker med men den dagen ligger inte inom de närmsta 15 åren tror jag om jag nu inte får iväg lite via Tradera då och då :-)

Comment

Ursprungligen postat av Tänkaren Visa inlägg
                              Här kommer så originalbilden igen :-)
                              Tack för det! Där fanns inte den danska krukan med...

Comment

Working...
                              X