Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta för nyfikendosa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta för nyfikendosa?

Har en liten dosa efter morfar - som var lika nyfiken som jag. Ett lyckligt minne, men jag undrar vad det egentigen är. Den är i tenn. Stämpeln var svår att fota, men det står något i stil med Widerholm & Dahlberg E-tuna Sv. Tenn. Dosan är ca 6 cm i diameter. Någon som vet mer?
    Bifogade filer

Det är en kragknappsdosa! En humoristisk grej,många män svor ve och förbannelse över den lilla kragknappen som for in under byrån, därför en man som ligger på knä.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Aha - en "letare" alltså och inte Nicke Nyfiken Tack för det. Vet du något om när dessa var vanliga?

Comment

I senaste numret av Antikvärlden finns en bild på just en sådan dosa som din AnitaL.
        Om den står att läsa;
        "Tenndosa med knäböjande man som kikar ner i ett hål. Kul dosa för manschettknappar och andra små, manliga attiraljer, märkt Widerholm & Dahlberg, sannolikt 1930-tal. Pris 350 kr hos Yann Antik-Kuriosa".

Comment

Tack för den! Nu blir det en tur till tidningskiosken!!

Comment

Har sett dem i Antik och Auktion m.m. - hade med någon i Otroligt Antikt på TV också. Där sades de också vara för manschettknappar, och visst de går säkert att använda för både ock eller andra saker; men eftersom jag har brukat använda löskragar en del (inte så ofta längre :-)) så vet jag att det är kragknappar man letar när man skall iväg - spelar ingen roll hur många man har. Och de trillar faktiskt alltid under möblerna när man skall få fast dem i kragen :-)

Comment

Markurell kröp också på knä och letade efter sin kragknapp,

Comment

Jag har en likadan "letare" dock inte i tenn utan i förnicklad plåt (tro jag). Den är märkt "Lagskyddad W&D". Har sett en snarlig figur monterad på en platta där han letar under en byrå.

Comment

Ursprungligen postat av mochen Visa inlägg
                  Jag har en likadan "letare" dock inte i tenn utan i förnicklad plåt (tro jag). Den är märkt "Lagskyddad W&D". Har sett en snarlig figur monterad på en platta där han letar under en byrå.
                  hej
                  Min bror fick på 1950-talet en liknande ask i glänsande metall som gåva av en vän i Hässlehom. vi undrade mycket över motivet!!!!! jag skall meddelar min bror förklaringen. Hoppas han har asken kvar. Tack för allas information
                  GiselaSE

Comment

Working...
                  X