Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Onyxmarmor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
    Jag känner inte riktigt igen namnet onyxmarmor. Det är ju en sammanblandning av två mineral. Marmor är ju en kalciumkarbonat med hårdheten 3.
    Alabaster är en tät bandad variant gips. Mineralet heter kalciumsulfat Hårdheten är 2 På grund av tätheten kan den bearbetas. Normal gips är ofta så spröd att den faller sönder om man försöker att bearbeta den.

För de som inte vet vad som menas med hårdhet hos mineral kan jag göra en enkel tabell.
    Hårdheten mäts i något som kallas Mohs hårdhetsskala.
    mvh DG
    Nu har jag hittat onyxmarmor i ytterligare en bok.
    "Ädelstenar och prydnadsstenar" av Walter Schumann.
    Där står som rubrik. " Onyxmarmor. Även kallad marmor-onyx, onyxalabaster.

Comment

Jag såg tavlan nu när jag bläddrade förbi och tänkte jag måste ÄNDRA innan Kecke får syn på det. Men det klart hon högg direkt.
      Det klart att det är alabaster.

Kecke jag har tänkt lite och letat i mitt minne

Jag drar mig till minnes att mönstrad marmor som slipas till bord kallas ofta för onyxmarmor. Men för mig är det marmor likt förbaskat Alltså kalciumcarbonat

Onyxalabaster är för mig ändock bara alabastergips hur mycket mönster det har i sig

Onyx är kryptokristallinsk kvarts. Då "ränderna" i denna är parallella så kallas det onyx. Jag kanske är lite tjatig.

Jag tänker ju ur mineralogisk synpunkt och inte på handelsnamn

mvh DG

Comment

Att upprepa saker och ting kan behövas för att vissa skall få klart för sig.
        Hur hårt är marmor (vit) och vad är det?

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
          Jag såg tavlan nu när jag bläddrade förbi och tänkte jag måste ÄNDRA innan Kecke får syn på det. Men det klart hon högg direkt.
          Det klart att det är alabaster.

Kecke jag har tänkt lite och letat i mitt minne

Jag drar mig till minnes att mönstrad marmor som slipas till bord kallas ofta för onyxmarmor. Men för mig är det marmor likt förbaskat Alltså kalciumcarbonat

Onyxalabaster är för mig ändock bara alabastergips hur mycket mönster det har i sig

Onyx är kryptokristallinsk kvarts. Då "ränderna" i denna är parallella så kallas det onyx. Jag kanske är lite tjatig.

Jag tänker ju ur mineralogisk synpunkt och inte på handelsnamn

mvh DG
          Lasse.
          Du är experten och därmed litar jag på att du alltid har rätt.
          Bifogar i alla fall en bild på "min" typ av onyxmarmor. (Lite tjatig får man väl vara nu när det åskar och regnet står som spön i backen.)
          Hektor.
          Marmor är en rekristalliserad kalk- eller dolomitsten.
          Hårdheten på dolomit är mellan 3,5 - 4,5, så jag skulle tro att marmor har en mindre hårdhet.
          Lasse kan nog förklara det här bättre och om jag har fel så får han också nöjet att rätta mej.
          Bifogade filer

Comment

Förlåt om jag blir lite tjatig.
            Om man läser texten står det att onyx-marmor består av kalcit eller aragonit
            Måste kanske leta fram mina böcker också.
            Jag har tyvärr de flesta i Småland.
            DG

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
              Lasse.
              Du är experten och därmed litar jag på att du alltid har rätt.
              Lasse kan nog förklara det här bättre och om jag har fel så får han också nöjet att rätta mej.
              Ja hur skall man tolka det här.
              Jag är ingen expert Har väl bara hållit på en hel del. Men jag har upptäckt att jag blivit gammal och glömsk.
              Ha en bra dag DG

Comment

Det är klart du är expert Lasse men eftersom expertisen inte är överens så lägger vi ned detta för tillfället.

Comment

Working...
                X