Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ludwig Klopfer [ID: Lu Klopfer, Kunsttöpferei Johann Lipp, Mering, Tyskland]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ludwig Klopfer [ID: Lu Klopfer, Kunsttöpferei Johann Lipp, Mering, Tyskland]

Ibland gäller det att vara snabbtänkt, när svaret ligger och lurar runt hörnet och strax ger sig iväg.
    Jag bjöd på en osignerad vas på Tradera, som absolut var av bra kvalitet utifrån bild sett, men också utav en likadan vas hemma. Ett par i hyllan skulle passa fint, tänkte jag - men tji blev det.
    Den gick till Tyskland, och eftersom säljaren hade andra auktioner ute, tog jag kontakt med denne och bad höra efter vad köparen visste.

Svaret blev:
    "The vase was made by German ceramist Lu Klopfer during the 1960s."

Letade sålunda upp denne på nätet:
    "Ludwig Klopfer (1924-1977) produced much of his work for the Kunsttöpferei Johann Lipp in Mering, Germany. He was the grandson of Johann Lipp, who founded the pottery in the middle of the 19th century. In the 1940s, Klopfer became the art director and the modern shapes and new glaze-techniques of the 50s, 60s and 70s are the result of his creative work. His work is often unsigned, and he used a series of numbers and sometimes letters to mark them."

Allt som är osignerat, är sålunda inte dåligt, får devisen bli.

----
    En liknande vas 15 cm hög visar Äjth här...
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-16, 23:35. Anledning: Lagt till länk till Äjth:s vas
Working...
X