Är säkerligen en man med många järn i elden eller Stål snarare.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varifrån kommer fågeln?
Collapse
X
-
Inte bara keramik utan också järn!Ursprungligen postat av Ulferic Visa inläggÄr säkerligen en man med många järn i elden eller snarare Stål.
Comment
-
Comment
-
Falkenberg?Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggFör den skarpögde bör det int vara så svårt.
Comment
-
Nej, Falkenberg ligger inte på ungefär samma breddgrad som Alingsås!Ursprungligen postat av Rosa Visa inläggFalkenberg?
Comment
-
-
Comment
-
Keramik-Olle, dvs Olle Hermansson?Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggJavisst, Maria!
Och vem där?p-son
Comment
-
Rätt svar!
Visst är det Olle Hermansson - Keramik-Olle!Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggKeramik-Olle, dvs Olle Hermansson?
Nere till höger kan den skarpögde se ett O med ett H inne. Nästan samma som Oscar Hartung tidigare på tråden.
Olle Hermansson kom från Karlskoga i landskapet Värmland men i Örebro län.
Olle kom kring 1960 till Gränna och blev Keramik-Olle. Han signerade OH bara på vissa alster, t ex troll och vissa väggplattor.
Ulferic var inne på järn och stål - helt rätt för Olle Hermansson hade ett samarbete med Husqvarna AB och gjorde gjutjärnsfigurer - t ex eldhundar, gnistskydd, guden Tor och stora tunga tuppar mm. I gjutjärnet brukar man kunna se H med en ring runt.
På en antikmässa i Huskvarna i helgen fick jag höra att Keramik-Olle hade gjort knappar till klädesplagg av keramik. Skulle vara kul att se!
Comment
-
Nio Höganäsare
Med tanke på att jag klarade av keramik-Olle, tack vare sökning på Gränna,
får jag väl försöka ge ytterligare liv åt tråden, vilken visserligen har lämnat fågeltemat men definitivt inte lergods/stengodsdito.
Nio keramiksaker och nio olika tillverkare och alla verkar/verkade i Höganäs eller i närheten. Några är lätta att känna igen andra kanske lite svårare.
Nummer 1-4 är den bilden med 4 saker och nummer 5-9 den andra.
Lycka till!p-son
Comment
Comment