Warning: Undefined array key "birthday_search" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "joindate" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "posts" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "posts" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "privacy_options" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Undefined array key "lastactivity" in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in .../vb5/route/profile.php on line 74 Karaff med glas - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karaff med glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karaff med glas

Försöker även här...
    Har i helgen handlat mer glas, fast jag inte har plats!
    Är det någon som känner igen denna karaff med tillhörande glas?
    Tycker själv att de är väldigt läckra...
    Bifogade filer

Det här var ju jätte enkelt, att bifoga bilder menar jag...
    Här kommer en bild på botten
    Bifogade filer

Comment

Kaj Franck kanske! har en vag bild av att jag sett dessa som K. Franck´s men är inte 100.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Skulle det vara finskt i så fall? Vilken tidsålder på ett ungefär?

Comment

Karaffen "pratar finska", men glaset påminner starkt både i form och färg om Björkshult. Där hade man också en ovana att inspireras lite väl mycket av andra formgivare.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Hittade en karaff med glas när jag googlade. Den var i orange, men ingen uppgift om glasbruk eller formgivare.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kjell Blomberg Gullaskruf har ju gjort en liknande http://www.gods.nu/glas/kanna-3-3.jpg

Men jag har också sett en orange när jag surfat, kollar igen...

två timmar senare:
              Japp, nu fick jag fram nåt: Saara Hopea, vågar jag säga: 100 på det?
              51-53 designade hon stapelbara glas för Nuutajärvi, en tillbringare med handtag i motsvarande stil hittar man även den på bildsök.
              Last edited by Gäst; 2005-08-15, 14:29.

Comment

Hej och tack alla snälla!
                Ja visst ser det ut som de glasen du har hittat, Ada!
                Mina glas är stapelbara, man förstår att de är gjorda för det!
                Och färgen verkar ju stämma också när man ser på de andra bilderna som du har hittat.

Comment

Karaffen kommer från...

Hej alla!
                  Tror jag vet var den grå karaffen och glaset kommer från. Jag har nämligen en grön med etikett Bergdala och även en grå utan "knorren" som är på bilden. Glasen och karaffen tillverkades i "set" och såldes om 6 glas och karaff. En orange och en grön såldes för något halvår sedan f ö också på Tradera. Den blå karaffen är lite högre och tunnare i godset och är mycket riktigt finsk från Nuutasjärvi / Notsjö glasbruk. Men Saara Hopea är jag lite tveksam till - finns någon bild så kan jag kolla lite mer?
                  Många hälsn. A Antik

Comment

Hejsan
                    Min karaff och glas är inte tunna, tvärtom de är ganska tunga!
                    Du kan kanske lägga in en bild på din karaff och glas?

Kommer du ihåg vad de gick för på Tradera?

Comment

Försöker ordna en bild - de står på landet med bilden kommer. De jag såg på tradera vet jag att den gröna gick för 150 kr. Den oranga minns jag tyvärr inte.

Comment

Lyfter upp frågetecknet om mina glas med karaff!
                        Det har ju tillkommit många medlemmar sen jag hade upp frågan förra gången.
                        Har fortfarande inte fått koll på var de är gjoda. Har skickat mail med bilder till Bergdala förra gången jag hade upp den här, det svar jag fick var att ingen kände igen detta och de trodde inte att det var Bergdala som låg bakom.

Comment

Nu har du grävt djupt i arkivet LiB!
                          Jag har en svag aning om att jag sett karaffen för inte sååå länge sedan med en etikett. Om jag vränger ut och in på hjärnan ser jag vagt ordet "Skruf" framför mig. (Jag kan också vara ett opålitligt ögonvittne).
                          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                          Konfucius

Comment

Ja, gjorde en djupdykning.

Comment

Det är alltså inte glasen av Saara Hopea?
                              Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

Comment

Working...
                              X