Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helt underbar ljusstake,hur gammal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Helt underbar ljusstake,hur gammal?

Jag hittade den i mitt tycke helt underbara ljusstaken för en tjuga i en secondhandbutik.
    Tyvärr fanns inte en make/maka till men den är ju fin i ensamt majestät också
    Det skulle vara roligt att veta om den är gammal och kanske vad den kan komma ifrån.
    Ljusstaken är 20cm hög.
    Bifogade filer
    Loppisadiktus

Fin ljusstake och ett gott hantverk!
    Den påminner något om Gerda Strömbergs & Knut Bergqvists kandelaber från Strömbergshyttan 1941.
    Påminner på sätt att man tycks ha inspirerats av en kyrkkrona.
    I kandelaberns fall gällde det 1700-talskronan från Ekeberga kyrka.
    Din ljusstake har annorlunda "kulor" i centralpelaren - och foten och pelaren verkar vara i tunnare glas -
    men båda exemplarens fot är optikblåst och med omvikt kant.
    Här ett par närbilder på kandelabern - den är inte så mycket violett som i bilden.
    Bifogade filer
    Last edited by Rebello; 2009-05-12, 16:34.

Comment

Vilken kandelaber,där kan man prata om hantverk!
      Tack för bilderna,har du någon bild att visa på hela den vackra skapelsen?
      Vissa likheter kan jag se att det finns,men att kandelabern spelar helt klart i en annan liga än min ljusstake finns det inget snack om
      Det är ganska så tunt glas i manschetten och foten,hela ljusstaken "känns" lättare än den ser ut till att vara.
      Kan denna ljusstake också vara tillverkad som en inspiration av ett äldre föremål precis som den vackra kandelabern?
      Loppisadiktus

Comment

Ville väl bara säga att vad jag kan se så handlar det här om en nyproducerad kopia på en barockljusttake.

Vem som blåst den - om det här också är Strömsbergshyttan törs jag inte gissa om...
        Håller alla fall med om att den ser välgjord ut.

Comment

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
          Vilken kandelaber,där kan man prata om hantverk!
          Tack för bilderna,har du någon bild att visa på hela den vackra skapelsen? - - -
          Kan denna ljusstake också vara tillverkad som en inspiration av ett äldre föremål precis som den vackra kandelabern?
          På 1940-talet tillverkade man i Knut Bergqvists verkstad på Strömbergshyttan denna kandelaber. På detta unika exemplar, som mäster Knut själv behöll, har han lagt till en extra kula – den som kedjorna är fästade vid upptill. (Jfr bilden från Smålands museum!)

Strömbergshyttans disponent Edvard Strömberg hade åtagit sig att restaurera en 1700-tals kristallkrona från Ekeberga kyrka; man hade funnit rester av kronan uppe på kyrkovinden. Edvard gav uppgiften till sina mästare Knut Bergqvist, Hilding Strand och Kjell Andersson. Den senare har berättat att Gerda Strömberg intresserat följde deras arbete. Inspirerad av detta ”kom hon en dag med en ritning på kandelabern”. Den tillverkades från 1941 i c:a 200 exemplar. (Kyrkokronan finns på hemsidan för Smålands museum, klicka på "Glassamlingen" och sedan "Vill du se ett urval" samt rulla ner till kandelabern och ljuskronan: http://www.smalandsmuseum.se/Glas/glas_frameset.htm.)
          Bifogade filer
          Last edited by Rebello; 2009-05-12, 22:37.

Comment

Rebello:Tack för bilden och all info,mycket bra sida du länkat till!
            Där fastnade jag länge

FBQ:Kul att veta att modellen är av barocktyp,det visste jag inte!
            Loppisadiktus

Comment

Working...
            X