Ljusstakarna är fantastiskt fina.
Ett samarbete mellan Knut Bergkvist och Asta Strömberg.
Kanske var det Gerda Strömberg? Teflonminne!
Strömbergshyttan slutet av 1930- och in på 1940-talet. Knut och Gerda! Jag var där!
Se även denna tråd: http://www.precisensan.com/antikforu...read.php?t=986.
Se även Glasexemplen på hemsidan för Smålands Museum!
Lite fakta om Strömbergshyttan från 1940 och framåt:
Knut Bergqvist verkade i sin mästarstol vid glasugnen i Strömbegshyttan till 1947 - året efter att Edvard Strömberg hade avlidit - och efter att Knut oavbrutet hade verkat som mästare, från debuten 1894 på Kosta glasbruk, vid 21 års ålder. Mäster Knut och medhjälparna i hans drivglasverkstad tillverkade också de kandelabrar som ritats av Gerda och som är i liknande skirt glas, se bilden här. De kom i handeln från 1941 i en upplaga av 150 - 200 och kostade då 66 kr per styck(!).
Asta Strömberg började inte rita glas förrän på 1960-talet, då hennes make Eric hade avlidit - 1960. Samma år avled också Erics moder Gerda Strömberg. Gerda hade flyttat till Växjö strax efter maken Edvards död. Därefter ritade hon inte mycket nytt, men Strömbergshyttan fortsatte att producera av hennes modeller.
Innan Asta Strömberg blev produktiv som formgivare hade bruket anställt konstnären Gunnar Nylund, som var där 1954 - 1967.
Kandelabern tillverkades i samband med att de tre mästarna Knut Bergqvist, Hilding Strand och Kjell Andersson på Strömbergshyttan restaurerade en ljuskrona från Ekeberga kyrka (alltså från Kosta!). Mäster Kjell har berättat, att Gerda följde restaureringsarbetet med intresse. En dag kom hon med en ritning på Kandelabern - inspirerad av ljuskronan från 1700-talet.
Disponenten Edvard Strömberg hade åtagit sig att restaurera en ljuskrona, som man hade hittat rester av på kyrkovinden i Kosta. Man hade 1939-40 hittat fragment av tre ljuskronor av glas, varav en med säkerhet var tillverkad 1747 vid Kosta glasbruk, av mäster Tomas From.
I samband med restaureringen av originalkronan från Kosta, gjorde man tre repliker, varav en finns på Smålands Museum - Sveriges Glasmuseum, Växjö. Se: http://www.smalandsmuseum.se/Samling...l_frameset.htm.
Klicka på Glas och på Glassamlingen och på "Vill du se ett urval . . " samt rulla ner till exemplen 15 och 16.
Då är det alltså Knut och Gerda som samarbetat runt ljusstakarna?
Jo visst - det var Knut som drev dessa tunna och skira glas efter Gerdas ritningar. Knuts son Sven-Erik har berättat om detta i ett av de studiecirkel-dokument han efterlämnade. Om den period då Strömbergs 1933 hade tagit över bruket och Gerda började stå för formgivningen.
"Bland de saker hon ritade hade Knut en speciell favorit i en liten tunn driven efterrättsskål på ben och fot - med omvikt kant och en liten hänkel (grepe) samt med en tillhörande assiet, också den med en tunn omvikt kant. Han framhöll alltid att detta var den svåraste bit han någonsin gjort."
det var fina ljusstakar sladden,jag vill bara än en gång säga att boken glas från EDA som bara handlar om gerdas alster är den mest kompletta glasbok jag köpt jag rekomenderar den
behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
det var fina ljusstakar sladden,jag vill bara än en gång säga att boken glas från EDA som bara handlar om gerdas alster är den mest kompletta glasbok jag köpt jag rekomenderar den
Bra bok harley och glansfulla glas där - men det finns inget sådant här glas från Gerdas Eda-period. Denna tunna och skira form, som hos ljusstakarna här, den utvecklade Gerda när hon kunde samarbeta med mästerblåsaren Knut Bergqvist på Strömbergshyttan 1933-46.
Gerdas period på Strömbergshyttan var dubbelt så lång som hennes Eda-epok. Skildringen av Gerda och hennes glas skulle vara mera komplett, om vi hade en motsvarande bok även för de åren!
Kandelabern från 1941 hade passat bra i min bokhylla
De säljs då och då på auktionerna, tex som här från Svenskt Konstglas på Kosta 2007-08-05, utrop nr 8: http://www.auktionsverket.se/. Välj "kataloger" och "äldre kataloger" och " 2007 Svenskt Konstglas".
Där attribueras kandelabrarna till Edvard Strömberg och Knut Bergqvist, men det skall alltså vara Gerda och Knut.
Comment