Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inte FB Stenbäck

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ystad Keramik

Bättre skickad vet jag inte, inte som jag ser ut idag, men beskickad av Ystad Keramik i det sena 40-talet, är simco skönt gröna prydnadskaraffer.
    Vare sig utan etikett, eller annat, röjer kornig glasyr och inte alltid räta siffror undertill, att föremålet är just från Ystad - enligt mina luddiga observationer.
    Kruset nedan är från en avslutad traderaauktion och hade kvar sin etikett, om än suddigt fotograferad.
    Enligt objektsbeskrivningen hade den nummer 62 instämplat.
    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Hej!
      Eftersom jag som så många andra tänker på PES när jag är ute, kunde jag inte låta bli att köpa dessa två på en loppis. ................. Som tidigare sagts, så fanns det flera som använde den gröna glasyren..........
      Kul med nya bidrag i gröna tråden! Det var ett snyggt par!

Comment

Tack för svaren allihop!

Ystad keramik, då har man lärt sig något nytt igen!

Kul att din vas, prylsnubben, också har hänkel, rak hals och 100-nummer i botten, med liknande typsnitt. Dessutom så rör vi ju oss i samma tidsperiod för när hon var verksam vid UE.

Stort tack till Gideon för informationen och kul att se Polssons bilder!

Rosa, jag lovar att hålla utkik efter fler gröna föremål att fylla på tråden med!

Trevlig kväll!

Comment

Inte grön men Ystad

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Tack för svaren allihop!

Ystad keramik, då har man lärt sig något nytt igen!
          Upptäckte i dag att jag hade en Ystadvas i samma kollektion som den gröna.
          Även denna har tresiffrigt nummer 1 ? 2.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2010-02-14, 11:30.
          p-son

Comment

Kul att se en släkting!
            Står det möjligen 192? Det verkar som att siffrorna är stämplade en åt gången,
            eftersom de skiljer sig åt i mellanrum och höjd. Din "9:a verkar även ha fått en liten" bakåtlutning.
            Känns lite tidskrävande att stämpla på det sättet. Undrar varför de gick tillväga? Det borde kanske gått snabbare att rista för hand, eller att montera siffrorna på en stämpel som man sedan märkte alla i den modellen med.
            Tycker att hantverket på Ystads "gröna" känns gediget. När jag synade glasyren och botten på mina "krus", trodde jag att de var betydligt äldre.

Comment

Persisk tekanne-skål!

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
              Vad kan det här vara då? Också grön och svart men kanske inte typisk Stenbäckstil på den här heller.
              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Jag får i alla fall en känsla av att härkomsten är utländsk, persisk. Formen och dekoren tycker jag avviker från det svenska och just formen påminner mig mest om kinesiska skålar med så kallad pie-crust kant. Intressant är den!
              Nu måste jag störa med lösningen på tekannemysteriet. Om ni som inte varit med i diskussionen vill se vad det handlar om så klicka på den gröna pilen i första citatet ovan.

Jag vet ju att våra ordningsmän vill ha ett föremål per tråd om det handlar om att identifiera saker, och jag håller med om att det blir mer överskådligt så. Men nu är det som det är...

Jag mejlade Stockholms auktionsverk och här följer deras svar.

"Att döma av bilderna tycker jag skålen ser persisk ut. Både godskvalitén, färgen på glasyren och dekoren tyder på det. Det är dock svårt att säga hur gammal den är då man gjort föremål i traditionell stil länge."

Så kaptenens teori var helt rätt! Tack för alla övriga bidrag också.

Comment

Tack Rosa!

Riktigt säkra kan vi nog i alla fall inte vara, då de inte har sett skålen mer än på bilder. Det är i alla fall intressant och roligt, att jag inte är ensam om att tro att den är persisk.

Comment

Jag går fortfarande mot strömmen, och de på SAV vet lika lite som vi.
                  Egentligen.

Släng iväg frågan till Steve Birks och hör efter om han är klokare än nördiga samlare och förlästa experter i Sverige:

Comment

Working...
                  X