Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Patina var ordet..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Patina var ordet..

Dessa kommer jag inte att tvätta. De känns så rätt i detta skicket och jag har modellerna redan representerade i min samling.
    Bifogade filer
    Last edited by Björn L; 2007-01-13, 17:25.
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Just denna modell av flaska gillar jag som inte direkt glassamlar. Vore helt fel att rengöra dom i den miljö dom står. Kluckar det i plåten i bakgrunden?

Comment

Kluckat har det nog gjort en gång i tiden, men numera skramlar den mest då någon lyckats med att trycka ner korken innuti... Porter flaskor är trevliga flaskor och i det här fönstret så passar de in riktigt bra. Flaskan längs till höger är föresten en sk "gubba flaska" Den påminner starkt om porterflaskan men när man tittar lite närmare är den mer "satt" i kroppen, har en annan regalin samt en lite speciell flat botten som gör att den får en egen stil.

Comment

Kan man få några bilder på gubbaflaskan? En på flaskan, regalinen och
        botten vore trevligt att få se.

Kan inte på rakarm säga att jag känner till modellen och blev nyfiken på
        den.

Comment

Här kommer några bilder. Jag tog fram ett tvättat exemplar denna gången !
          Porter flaskan brevid ställde jag där för att kunna ha att jämföra med.
          "Gubba flaskan" är inte blåst i delad form. Skulle tro att den har innehållit någon sorts special öl. Det spekulerades ett tag att det kanske var en flask modell avsedd för export eller rentutav en norsk tillverkad flaska. Jag kan varken säga bu eller bä om det. Ibland dyker det upp någon sån här men de kommer inte tätt precis..
          Bifogade filer

Comment

Ytterligare en bild på regalinen kommer här. Visar även regalinen + botten på porterflaskan...
            Bifogade filer

Comment

Den översta ragalinen var väl lite småovanlig?
              Bra att inte allt skall rengöras in i minsta detalj.

Comment

Tackför bilderna, nej någon sådan har jag inte i samlingarna.

Ser mindre ut i kroppen en engelskmodell, hur många cl. brukar
                gå i dem?
                Kanske går det med hjälp av volymen utesluta Sverige?

Comment

Hei Bjørn L. Din "Gubbaflaska" kan gjerne være laget for bruk i Norge, men jeg tror ikke den er blåst I Norge. Tror i stedet den er blåst i Sverige og forøvrig også i gangavstand fra Karlstad. Dette tror jeg fordi jeg takket være en forlengst avdød bryggerieier og en også nå avdød glassamler har i eie en Norskølflaske med presis maken men uvanelige regalin. Og på brystet har denne flaske en påklistret etikett hvor det står Liljedahl glasbruk, Segmoen ved Karlstad. Min flaske har samme farge som de svenske knopplflaskene.
                  Bifogade filer
                  Last edited by LOM; 2007-01-14, 15:06.

Comment

Det var intressant att du tror att de kan ha varit gjorda för den Norska marknaden LOM. Då kanske det inte är så konstigt att de finns i värmland och har återanvänds (precis som många andra flaskor) till lite av varje. Jag startade en tråd till där jag visar några (öl ?) flaskor som också kan vara gjorda för Norge. Kika gärna på dom och ge en komentar. Mvh Björn.

A.F. ! Jag testade och hällde som snabbast i 8 deciliter i gubba flaskan.

Comment

Utfra rominnhold på ca. 8 dl tilsier dette at den sannsynligvis ikke er laget for Norge. For jeg bedømmer flasken til å være fra sent 1800 tall og da var vanlig størrelse på helflasker 3/4 pot eller ~ 0,72 l.

Comment

Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
                        Det var intressant att du tror att de kan ha varit gjorda för den Norska marknaden LOM. Då kanske det inte är så konstigt att de finns i värmland och har återanvänds (precis som många andra flaskor) till lite av varje. Jag startade en tråd till där jag visar några (öl ?) flaskor som också kan vara gjorda för Norge. Kika gärna på dom och ge en komentar. Mvh Björn.

A.F. ! Jag testade och hällde som snabbast i 8 deciliter i gubba flaskan.
                        Björn, du kallade flaskan i ett tidigare inlägg ungefär för exportflaska, om jag inte rör ihop saker och ting, man är ju faktiskt lite ringrostig. Min negligerbara kunskap kallar denna flasktyp för exportflaska. Och då faller ju faktiskt poletten ner, det var naturligtvis därför som Liljedahls Glasbruk kallade flaskor av sedvanlig modell för exportflaskor när de hade denna mynningsring! Export till Norge var ju vad som gällde! Tanke numero två undrar då varför de kallades för exportflaskor eftersom Norge vid den här tiden var Sverige?
                        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Välkommen tillbaka L.S. ! Vi är flera här på forumet som börjat fundera på vad du tagit vägen ! Du sitter väl inte framför datorn och äter ostbågar numera ? Det kan ge mystiska "utslag"...
                          (Läs gärna mina fredags fräckisar på annan plats här)

Jag köper ditt resonemang om varför mynningsringarna kallades som de gjorde rakt av !

Men jag är dåligt påläst om vad som gällde under unionen så det får vi nog forska vidare på !

Comment

Working...
                          X