Jag har även två egna gralpjäser Ett stort fiskgral samt ett gral med getingar. Det är en Olle Alberius Expo som jag fick när jag fyllde 40 år (det var länge sedan)
Jag tycker nog att den rutiga skålen var snyggast av dessa, men är lite tveksam till att kanten var så lyckad på den. Roligt att den är så fint signerad!
Den rutiga var verkligen snygg, och som Peter säger ruggigt fint signerad! Vad står det snett snett nedanför Orrefors, står det "Suède"? Extra kul i så fall, signering på franska hör ju inte till vanligheterna...
Det stämmer att det står Suède Att kanten ser lite speciell beror nog på att man lade dit en särskild glasrand som faktiskt är snygg i verkligheten. Den är alltså inte bara invärmd verkar det
DG
Finns möjlihet att ta reda på när slipgraalen gjordes. Skall kolla i böckerna senare. Kul att se lite konstglas.
Vet inte om jag i hastiheten såg rätt men fick fram 1943.
Tjusiga saker. Nej Suede använde man jämnsides med Sweden. Står det 251 så är det mycket riktigt 1943, är det 451 så är det 1945. Jag har själv bland annat nummer 35 i samlingen.
Jag förstår inget alls av numreringen... Vad menar ni? Är siffrorna koder för ett visst årtal eller är unikaten numrerade var för sig och det finns en lista när de är gjorda?
Delar av dem finns på länken nedan, men de är inte riktigt kompletta, i vart fall inte när det gäller den tidigare produktionen (som vi ju talar om här...):
Har inte litt. här så jag kan inte säga exakt, så låt detta enbart bli ett typexempel.
Produkter signerade med ett nummer mellan 1 och 150 tillverkades 1940.
Produkter signerade med ett nummer mellan 151 och 287 tillverkades 1941....
osv......
Comment