Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blå ljusstake

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Blå ljusstake

Blå ljusstake inköpt på loppis - ingen signering. Verkar vara blåst ovanifrån och ljushållarens överdel är sprängd och kantslipad. Nod och fot pålagda på samma sätt som för ett vinglas som görs på traditionellt sätt. Noden har pålagd och veckad rand. Foten är omvikt nedåt mot undersidan.
    vilket glasbruk?
    upphovsman?
    när är den tillverkad?
    Någon som vet?
    Bifogade filer

Tillägg om blå ljusstake: höjd 135 mm och fotens diameter 108 mm.

Comment

Jag kom osökt att tänka på Gabriel av Nils Landberg.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

oh herre jösses va snyggt *älskar blått glas* =)
        livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Jag kom osökt att tänka på Gabriel av Nils Landberg.
          http://www.precisensan.com/antikforu...hlight=gabriel
          Nej - gabriel vill jag utesluta. Helt annan modell och teknik på den blå här.

Comment

en fundering det KAN faktiskt vara bertil vallien han gjorde på 60 talet en serie i blått glas
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Denna ljusstake bör vara gjord i två delar i hyttan,
              sammanfogad där oxå, sedan pålagd ring över skarven.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Upphovsman och glasbruk funnet

Tack Hirvi för besked om det glastekniska!

Mina frågor har i dag besvarats med e-brev från Bay Åkerblom:

tillverkad vid Sandviks glasbruk, formgiven av Nils Landberg och har artikelnummer NS 1612. Den kom i produktion under 1950-talet.

Av Bay får man raka besked - och det gläder min gåvomottagare!

Comment

Det gläder mig oxå; att min Landbergkänsla var rätt!!
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

jösses vilken blå och grann en =) man blir glad bara av att se den juh =))

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                      Denna ljusstake bör vara gjord i två delar i hyttan,
                      sammanfogad där oxå, sedan pålagd ring över skarven.
                      Hirvi
                      Du har alldeles rätt, Hirvi!
                      På dessa sidor kan man se hur en sådan "tulpanfot" blåses, klipps och drivs och sätts samman med en överdel. I bildspelet här är det mästarna Wilke och Micke som gör en tulpangraal för Astrid Gate - och där är överdelen en liten graalskål som i hyttarbete motsvarar ljushållaren på den blå ljusstaken. Men ljusstakens ben är inte så utdraget som tulpangraalens. Den skicklige mästaren på Sandvik har som bonus gjort en omvikt kant på den blåa foten!

http://web.telia.com/~u45608536/gate2.html.

Fotnot: Astrid Gate är sondotter till legendaren Simon Gate och hon har utbildat sig till gravör vid Orrefors glas-skola och dessutom till designer. Hon graverar och blästrar själv sitt egenkomponerade mönster på de graalämnen som mästarna har blåst åt henne.

Comment

jösses vilken vill-ha-faktor har inte dom där tulpan glasen då ;P *dregglar nästan*

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                          - - -I bildspelet här är det mästarna Wilke och Micke som gör en tulpangraal för Astrid Gate - - -
                          http://web.telia.com/~u45608536/gate2.html.
                          Mästaren Micke Johansson har sin glasugn på Pukeberg Glasbruk i Nybro. Han berättade i fjol att det nu är dit som Astrid Gate har förlagt blåsningen av sina graalglas - Micke Johansson och Wilke Adolfsson hjälps åt där att blåsa dem.

Comment

Working...
                          X