Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

strömbergshyttan med klurigt nummer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• strömbergshyttan med klurigt nummer

tung liten vas från Strömbergshyttan.
    graverad under med Strömbergshyttan B 1156. Vad betyder det? konstnär och tillverkningsår?
    är inte riktigt så blå som bilderna visar.
    Bifogade filer

du har en blomvas B= blomvas designad av endera gerda eller asta strömberg
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

B som i blomvas, tackar!

Comment

betyder 1156 att den är gjord i nov -56 eller är det något modellnummer?

Comment

Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
          betyder 1156 att den är gjord i nov -56 eller är det något modellnummer?
          Modellnummer.

Comment

Vaser med lågt modellnummer är ritade tidigt, t. ex. vasen B 31 som finns med i boken Glas in Schweden. Den vasen ritade Gerda Strömberg redan 1933/34. B 154 ritade hon 1936/37 o.s.v.
            B 868 är från 1957/58 och ritad av Gerda eller Asta Strömberg, enligt ovannämnda bok.

1960 avled Gerda S. och det höga modellnumret på din vas pekar på att den är designad på 1960- eller 1970-talet och att den då skulle vara en av Asta Strömbergs vaser.

Betr. Strömbergshyttans modellbeteckningar, jämför inlägg nr 6 här: http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=15209.

Comment

aha, då är jag med. jag blandar ihop alla modellbeteckningar med glas och porslin.

då kan man i princip säja att man av graveringen får veta tillverkare, modell och modellnummer men inte konstnären, om man inte är bekant med dennes alster.

Comment

Från starten 1933 fram till 1950-talet var det Gerda Strömberg som var konstnärlig designer vid Strömbergshyttan men hennes namn signerades som regel inte på glasen.

Från 1954 till 1967 var konstnären Gunnar Nylund verksam som formgivare. Hans signatur "GN" markerades på en del av hans glas, förutom "Strömberg" eller "Strömbergshyttan" samt modellbeteckning, men inte på alla hans glas - tyvärr! Se t. ex. den här tråden: http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=9174. Den där aktuella vasen saknar konstnärsbeteckning, men Asta Strömberg själv uppgav i brev till mig: "Den asymetriska vasen med färgkärna är ritad av Gunnar Nylund. Blåst av Kjell Andersson och hans skickliga team."

Gerdas svärdotter Asta Strömberg har en rik produktion av glasmodeller under brukets senare år, men inte heller hennes signatur är klart angiven i signeringarna.
                Last edited by Rebello; 2009-03-05, 15:27.

Comment

tack för hjälpen.
                  jag kan nog leva med att inte veta exakt vem som är konstnären.

Comment

Working...
                  X