Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Riviera keramik i Skottorp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av kecke Visa inlägg
    hmmm..... Jag ser ingen felstavning??
    "ungseldfast"

Comment

Ursprungligen postat av Vince Visa inlägg
      Hej
      Har precis fått hem dessa två fat och vill väldigt väldigt gärna veta mer om dom då jag aldrig stött på detta namn eller märkning innan.
      Är det ett svenskt företag??heter serien riviera eller heter tillverkaren det??
      AB Riviera keramik Skottorp Tel.126 står det på lappen under.Mycket intresserad av att veta mer om denna keramik tillverkaren och vad dom har gjort mer för kul saker.
      Skottorp ligger ju runt Båstad,Laholm nästan utmed E6:an,google gav ingenting alls tyvärr

MVH Micke
      Jag förstår inte??!! Du skriver om två skålar, men hos mig dyker två bilder på en bil med viss slagsida upp. Voffö e det på det här viset?
      Söffe

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
        "ungseldfast"
        Aha...
        Jag ser tydligen det jag vill se.

Comment

Det här fiskfatet hittades nyligen, och märkningen blev en överraskning för mig, och säkert blir den det för er också.
          Först citeras ett relevant stycke ur Christina Lindvall-Nordns bok "Laholmskeramik", sid. 124:
          "I Skottorps Folkets Hus fanns mellan åren 1950 och 1959 företaget Riveria Keramik som drevs av bröderna Tage, Sune och Allan Johansson. Allan, född 1919, berättar att bröderna tog över efter sin far som hade startat verksamheten tillsammans med Hurtig Svensson. -I början anlitade vi Karl Franzén som gjorde designen. Men senare var det en stockholmska som ritade mönstren åt oss."

Om Karl och frun Elsa Franzén finns mer att läsa i denna tråd http://www.precisensan.com/antikforu...ight=Franz%E9n men med detta inlägg, vill jag visa på de avtryck paret gjorde i början av Rivieras verksamhet. Allan nämner en "stockholmska", men det kan ha varit (den i Uppsala födda) Elsa han avsåg.
          Jag förmodar att fatet är från den allra första produktionen, eftersom den har en stämpel, som med sina taggar, visar att det är Karl Franzén som utformat denna. Dessa återkommer i deras Markarydsstämpel, innan de fortsatte till Hovmantorp, men det redovisar jag i den andra tråden under veckan, då nya rön och bilder sammanställts. Palmen kom senare.
          Tankeväckande är också felstavningen i varianterna av ordet Ugnseldfast, på Lars M:s svampfat som i Franzéns egna stämplar.

Fatet är 33 x 25,5 cm stort och det skulle vara intressant att få se den fisk som signaturen Mysan! nämner och självklart bilder på alla de Rivieraföremål som Allebo säger att han och bröderna har. Vad hette bröderna Johanssons far? är en annan fråga, samt om det går att få se krukmakarbilder honom och från Riverias verksamhetstid.
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
            Jag förstår inte??!! Du skriver om två skålar, men hos mig dyker två bilder på en bil med viss slagsida upp. Voffö e det på det här viset?
            Söffe
            Jag ser också bilder på bilar i första inlägget, precis som Söffe .

På sid 147 i boken Svensk keramik under 1900-talet finns lite info om Riviera.

Comment

Min Morfar Carl Franzen var designer hos er,det lustiga är att jag själv är bosatt i Båstad inte så långt bort.

Mvh Lars Persson ring gärna 070-5476912
              Kanske vi har något gemensamt bilder eller dyligt ;-)

Comment

Här är ett par bilder på alster med etiketten Riviera. Ett fat och en omonterad lampfot. Jag kan inte riktigt befria mig från likheter med Jani...... Gideon visade ju en bild som kan tolkas JW. Var det plagiat, stöld eller hade Jane W något extraknäck??
                Bifogade filer

Comment

Här kommer en form med två stiliserade fåglar och lite annan dekor. 32 x 21 cm.
                  Bifogade filer

Comment

Det här har jag svårt att släppa...visst finns här en hand som vi känner igen just i Laholm men som jobbade några kilometer ifrån Skottorp, mycket besynnerligt, (eller bara plagiat?)

Comment

Här en skål med skaft och etikett Riviera. 24 x 15 cm. Signaturen som jag läser CF, tycker jag är lik den Gideon visar på en trefotskål på inlägg nr 8 och tråden Franzén i Hovmantorp. Gideon har ju också visat bevis på sambanden mellan Riviera och Franzén.
                      Jägaren som Wasistdas visar - nr 46 på samma tråd har ju också en CF-signatur.
                      Bifogade filer

Comment

Se föregående inlägg men här fler blommor och måtten är 31 x 21,5 cm.
                        Bifogade filer

Comment

En skål med handtag typ askfat är väl detta.
                          Med tanke på det maritima motivet är Skummeslöv kanske inte det första man tänker på, utan Skummeslövstrand - och det skiljer flera kilometer! På frälsarkransen står det Ingria 13 alt. Ingri H 13. Är det fantasinamn?
                          Det är exakt samma stämpel som Gideon visat på ett inlägg ovan men inte så tydligt. Riviera Keramik Skottorp. Och jag drar samma slutsats som Gideon: Franzén. 16,5 x 11 cm.
                          Bifogade filer

Comment

Ett lövformat fat med nr 110 och med samma felstavning som jag visat tidigare.
                            Bifogade filer

Comment

Rita Örjansson är det som dekorerat detta fat i svart och vitt och med nr 120 och med etikett.
                              Bifogade filer

Comment

Här är ytterligare en skål dekorerad med geometriskt mönster och signerad av Rita (Örjansson). 9,5 x 9,5 cm och 4 cm hög.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X