Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mumin figurer- Bo Fajans?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Mumin figurer- Bo Fajans?

Hejsan.
    Har köpt dessa små figurer på loppis för en femma . Har nu sett dem gå på Tradera för runt 1000-lappen styck! Mina är ostämplade, och jag undrar om någon vet var de kommer ifrån. Bo Fajans? Ca 4 cm höga.
    mvh V
    Bifogade filer

Välkommen!

Nja, jag tycker inte att figurerna ser ut att vara från BoF, de känns att vara av finsk tillverkning.
    Kanske Kupittaan Savi i Åbo?
    Visa deras undersidor också, även om det inte står något där. Färgen på lergodset att bra att få reda på.

Comment

Tycker mig minnas någonstans långt bortifrån minnesbanken att Tove Janssons mamma var verksam vid BO Fajans o där formgav en rad figurer från dotterns böcker..på 50-talet om jag minns rätt

Comment

Frågan har jag ställt förrut, kolla länken. http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=5001
        Jag har också sett att figurerna går på runt 1000-lappen på Tradera, men de har oftast inte samma färger som figurerna jag har. Bra om nån kan klargöra detta. Är det BoFajans eller Arabia?

Comment

Två år går fort, men minnet försvinner visst snabbare.
          Jo, de som är märkta som på bilden, från den gamla tråden, är Bo Fajans-alster.
          De som inte har någon stämpel alls, kan jag inte säga något om.

Birgitta Lundblad (författarinnan till boken om BoF) borde kunna klargöra fakta om den här Muminfamiljen och dess märkningar. 1958 nämns i Traderaauktionerna, men det behövs källa på det.
          Bifogade filer

Comment

Jag har också loppafyndat den lilla hushållerskan, mymmlan. Herren borde väl vara snusmumriken. Letade på nätet, fick tips om MUMIN PÅ ARABIA på arabias hemsida. Dessa femtiotalsfiguriner av Tove J:s mamma finns med. Och visst, på Huuto.net går de på många femmor...

Comment

Hon heter kanske Miska. Men finns kvar på Arabias hemsida. (Texten på Finska el. engelska.)

Comment

Har läst på lite nu, och i Birgitta Lundblads bok om Bo Fajans, finns på sidan 83 ett stycke:
                "Bland prydnadsfajanserna finns även olika småfigurer, såsom de på 1950-talet populära Mumintrollen. de modellerades fram av Berit Ternell för NK, som hade försäljningsrätten."
                Året 1958 nämns inte här, men det kan ha blandats ihop med Arabia, eftersom vi pratar om två olika fabriker - Arabia och Bo Fajans.

I den här länken http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9510311537 berättas om boken "Mumin på Arabia : keramiska berättelser 1957-2005".

Zezas bild är lånad här, liksom en bild från en av Traderas avslutade auktioner på Muminfigurer från Arabia, för jämförelsens skull.
                Slutligen står det i Bo Fajans-boken också (på annan sida), att "Det förekommer helt ostämplade föremål på marknaden".
                Bifogade filer

Comment

Arabia on ollut 150 vuoden ajan suomalaisen muotoilun edelläkävijä. Arabian muotoilun lähtökohtina ovat ajaton kauneus, laadukkuus ja käytännöllisyys.

Klicka på: Collector’s catalogue of Arabia’s Moomin products (pdf)

Scrolla sen ner på sidan så kommer man till muminfigurerna (de som säljs dyrt på Tradera) Där står det att det är Signe Hammarsten-Jansson som tillverkat dem under sent 50 tal. Där visas även Arabias relativt nytillverkade figurer som syns här ovan med muminhuset i Gideons inlägg. De figurerna som visas av Zeza vet jag ej varifrån de kommer, men det är möjligt att de är gjorda av Ternell för NK som Gideon säger.

//stavfel samt ändring av felaktig länk //
                  Last edited by luchur; 2009-10-16, 10:20.

Comment

Det var inte lätt att reda ut detta! Mina ser ut som de i Arabia-katalogen, men de är färgsatta lite annorlunda. Men det kanske gjordes olika. Kanske de är Arabia då. De jag såg på Tradera var också likadana, men där stod det att det var Bo Fajans. Kan både Arabia o Bo Fajans gjort modellerna av Signe Hammarsten- Jansson? Bifogar en bild på undersidan, om det kan hjälpa.
                    Bifogade filer

Comment

Lyfter tråden igen o ser om det finns fler åsikter, för skojs skull! Blir inte klok......)

Comment

Working...
                      X