Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Va är det här för signatur? [ID: Hällinge keramik, Vetlanda 1951- början av 70-talet]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Va är det här för signatur? [ID: Hällinge keramik, Vetlanda 1951- början av 70-talet]

Dagens andra fråga äro alltså vad är det här för signatur??
    Ser ju faktiskt ut som en liten streckgubbe..
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-20, 22:57.
    **Note to self: You can't buy things every singel day.**

Är det inte Sven Törngrens? Kolla i Vingedals om du har den.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Christers keramik!?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det ser ut att vara en sak från Hällinge keramik. Streckgubben skall egentligen betyda HK.

Comment

Jo visst är det Hällinge keramik! Tackar för det!
          Är ni bra på hällinge så skriv gärna en rad om dom för jag vet inte ett jota.

Comment

Hällinge keramik (utanför Vetlanda) startades 1951 av Ragnar Carlsson och Bruno Karlsson. De båda var inte släkt, utan Ragnar kom från arbete på Syco och Bruno från utbildning i Danmark.
            De fördelade arbetsuppgifterna mestadels så att Ragnar brände samt glaserade och Bruno drejade.
            1962 lämnade Bruno Karlsson verkstaden för att börja på Syco, och senare även Rörstrand och EGO i Lidköping.
            Ragnar Carlsson fortsatte verksamheten fram till början av 1970-talet.

Ovanstående uppgifter har jag fått av en släkting till Ragnar Carlsson.

Visar bilder på några föremål från Hällinge.
            Bifogade filer

Comment

Tack för det! Alltid kul att vet något om bakrunden till det man har! Gillar verkligen din vas/(krus?) Verkligen super snygg!

Mvh Jonna

Comment

Den här gumman har gjort en tur till Törngrenstråden men har nu tack vare Bengt H hittat hem till Hällinge.
                Jag passar också på att visa en liten vas och en senapsburk från Hällinge Keramik med tydliga etiketter och signatur på vasen.
                Bifogade filer

Comment

Salt och peppar skall också vara med.
                  Bifogade filer

Comment

Här en vas (12 cm hög) från Hällinge som jag hoppas snart skall komma dit den hör hemma.
                    Bifogade filer

Comment

För dokumentation ytterligare ett par alster från Hällinge.
                      Först en 10,5 cm hög vas med brun glasyr och därefter en annorlunda skål med kant i djupa svängar. Rutmönstrad dekor som väl måste vara 60-tal? Nr 299/20 och 20 cm Ø samt 13 cm hög.
                      Bifogade filer

Comment

Hällinge keramik

Hittade det här söta lilla setet idag på loppis, tyvärr var det bortslaget en stor flaga så jag lämnade kvar det.Click image for larger version

Name:	2016-09-17 13.50.01.jpg
Views:	1
Size:	29,8 KB
ID:	563516Click image for larger version

Name:	2016-09-17 13.49.24.jpg
Size:	66,9 KB
ID:	563517Click image for larger version

Name:	2016-09-17 13.49.43.jpg
Size:	76,3 KB
ID:	563518