Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd signering ABL [ID: AB Lerindustri, Örebro]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

kanske...

Jag känner igen signaturen, tror jag... Farsnäs, en keramiker från Örby utanför Kinna i Västergötland... Men jag är inte riktigt säker..

Comment

Jag känner igen signaturen, tror jag... Farsnäs, en keramiker från Örby utanför Kinna i Västergötland... Men jag är inte riktigt säker..

Comment

Glömde att skriva att jag också kollade av de arkiv som finns i Örebro. På länsmuseet fanns inget utan de föreslog ArkivCentrum Örebro län, även där kammade jag hem noll. Dock trodde de att Olaus Petri Hembygdsförening hade gjort efterforskningar. De svarade aldrig på mitt mail, så om någon har försänkningar där kan det vara ide att luska lite.

Det finns en katalog från 1923 på Norrköpings stadsarkiv också. Det är bara del B. Där finns också bara kakelugnar, tyvärr.

Nordiska museets arkiv har inget.
        Last edited by Johan B; 2009-04-28, 10:30. Anledning: Lite mer info

Comment

Efter brevväxling med Johan B, tog jag kontakt med en dam på Olaus Petris Hembygdförening. Hon skulle ta upp frågan i föreningen på nästa möte, och sedan återkomma till mig.

Jag fick också en bild på en vas, som var gjord av AB Svenska Kakelfabriken, första namnet på Örebro Fajansfabrik 1893-1910. Dessutom beskrev hon hur den var stämplad. AB SK och ett Ö under.

Comment

Modellen och glasyren ser ut att vara densamma som på nr 8 i sammanställningen, men signaturen skiljer sig.

Comment

Bläckhorn

Eftersom det verkar vanligast med vaser från den här tillverkaren visar jag ett av dagens inköp som är ett bläckhorn.
              Bifogade filer
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jag kan meddela, att jag idag fått reda på att signeringen "ABL" (exakt samma signering), också hittats på porslin. I och med det, så faller funderingarna på AB Lerindustri, eftersom de aldrig tillverkade något porslin.

De som är intresserade av ämnet, kan fundera lite på Wallåkra. Birger Larsson var konstnär och formgivare där, och hans signatur är skrämmande lik den okända signering som diskuteras här, förutom att Larssons signering bara innehåller bokstäverna "BL".

Birger Larsson arbetade tillsammans med Arthur Andersson, och om nu Arthur och Birger gjorde några gemensamma saker, så skulle dessa kunna ha signerats ABL (Arthur + Birger Larsson).

En del föremål tillverkade hos Wallåkra, stämmer väl överens i form, med några av de föremål som visats på bild i detta forum. Tänk tanken, att några föremål formgivna av Arthur Andersson, målades och dekorerades av Birger Larsson !

En mindre bild på föremål, samt signaturen "BL" finns på min sida om Wallåkra.

Ursäkta att jag länkar till min egen sida, men det är enklare så.

Comment

Ursprungligen postat av Gustav53 Visa inlägg

De som är intresserade av ämnet, kan fundera lite på Wallåkra. Birger Larsson var konstnär och formgivare där, och hans signatur är skrämmande lik den okända signering som diskuteras här, förutom att Larssons signering bara innehåller bokstäverna "BL".

Birger Larsson arbetade tillsammans med Arthur Andersson, och om nu Arthur och Birger gjorde några gemensamma saker, så skulle dessa kunna ha signerats ABL (Arthur + Birger Larsson).

En del föremål tillverkade hos Wallåkra, stämmer väl överens i form, med några av de föremål som visats på bild i detta forum. Tänk tanken, att några föremål formgivna av Arthur Andersson, målades och dekorerades av Birger Larsson !

En mindre bild på föremål, samt signaturen "BL" finns på min sida om Wallåkra.
                  Intressant tanke, Gustav 53!

Emellertid tror jag inte att de i så fall skulle låtit bli att även signera med Wallåkra/Vallåkra. Om så voro fallet, borde fler ABL-vaser hittas i Skåne.
                  Dessutom tror jag att det skulle vara känt i litteraturen om Vallåkra/Wallåkra.
                  Sist men inte minst, tycker jag att jugendstilen på ABL-vaserna, kontrasterar alldeles förmycket mot Wallåkra-konstgodset, för att det skulle vara samma
                  tillverkare.

Läste precis i häftet av "Lera och Salt om stenkärlsfabrikerna i Raus och Vallåkra". Av texten framgår att Birger Larsson anställdes 1917. Men var han kom ifrån vet jag inget om. Hade han egen verkstad tidigare? Ska signeringen ABL vara BL? Kom han från trakterna där godset har dykt upp?
                  Last edited by Polsson; 2009-05-12, 15:43.
                  p-son

Comment

Ursprungligen postat av Gustav53 Visa inlägg
                    Jag kan meddela, att jag idag fått reda på att signeringen "ABL" (exakt samma signering), också hittats på porslin. I och med det, så faller funderingarna på AB Lerindustri, eftersom de aldrig tillverkade något porslin.
                    Det skulle vara intressant att få reda på vad "Porslin" innebär i det här fallet. Det finns en uppsjö kvalitéer, och man bör skilja på modell och dekor. Målad sekundär signatur eller inristat/instämplat i godset?

Comment

Eftersom jag själv är mycket intresserad av ÖF och Lerindustrin, så tog jag kontakt med Grödinge. De har själva varit inne på att ABL skulle kunna vara Lerindustrin, men efter att de hittat samma signatur på porslin, så slog de bort tankarna på Lerindustrin. Vilken typ av porslin det handlar om, framkom inte.

Sedan fick jag av en händelse, bilder på Wallåkrastämplar av en mailkontakt, och såg direkt likheten mellan Birger Larssons signatur med den vi diskuterar här. Nog är det några bilder i denna tråd, som "bara" skulle kunna tydas BL.

Comment

Upptäckte nedanstående fakta från Wallåkrafabrikens hemsida:
                        "1900 Axel Månson köper fabriken. 1901 anställer han drejare Adolf Andersson från Höganäs och 1917 drejare Birger Larsson från Vallåkra. "

Anser ändå att Birger inte ska uteslutas. Ska försöka kolla var han kom ifrån. Han måste ju ha lärt sig att dreja någonstans.

Enade vi stå, söndrade vi falla!
                        p-son

Comment

Bl

Det enda jag har hittat hittills om Birger är att han föddes 1889 och dog 1947. Han måste ha lärt sig att dreja någonstans eftersom han anställdes som drejare 1917, 28 år gammal. Han finns inte med bland Höganäs- eller Helsingborgsdrejarna. Har han varit uppe i Örebrotrakten innan han kom tillbaka till sin födelseort 1917?
                          Last edited by Polsson; 2009-05-14, 23:45.
                          p-son

Comment

Men om Birger Larsson hade egen verkstad i närheten av örebro, är det troligt att han hade anställda? Flera av vaserne har ju andra signaturer. Tror att det är en större verkstad/fabrik med flera medarbetare.
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                              Men om Birger Larsson hade egen verkstad i närheten av örebro, är det troligt att han hade anställda? Flera av vaserne har ju andra signaturer. Tror att det är en större verkstad/fabrik med flera medarbetare.
                              Innersta inne, tror jag inte på Birger Larsson, men vill ändå inte utesluta honom. Han är värd att undersökas. Hur många hade klarat av att lista ut min Fribergs-Svedala-vas på annan tråd om inte Ulferic hade hört av sig?
                              p-son

Comment

Birger-Larsson-frågan kan bli en svår nöt att knäcka. Husförhörsprotokollen efter 1897 är kvar i Kvistofta församling och släktforskarna i samma församling har inte nappat på min fråga i "Anbytarforum" om BL. Vallåkrafabriken är mailad, men har inte hört av sig än.
                                Kanske får man ta en tur till Kvistofta under sommaren!

Gällande ÖF och lerindustrin, är det någon som har kollat i kyrkoböckerna?
                                p-son

Comment

Working...
                                X