Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas eller lampfot?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vas eller lampfot?

Vad är det meningen att dessa glasklumpar ska användas till? Är det en vas eller har någon gjort en lampfot av en vas? Har några olika modeller. De är ganska tunga, troligen kristall. Någon som vet var de är tillverkade?
    Bifogade filer

Är det inte Åfors glasbruk, lamfötter vaser mm i olika storlekar har jag sett.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack för svaret. Sökte även på "lampfot" här i PES och hittade en liknande vas/lampfot.

Comment

Snygga lampfötter Lillstina.

Då knyter vi ihop trådarna.

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Är det inte Åfors glasbruk, lamfötter vaser mm i olika storlekar har jag sett.
          Hirvi
          Undrar om Du inte minns fel där Jag tror på Åseda
          Lasse

Comment

Nu trillade polletten ner för mig med, är inte detta en variant på den s.k. Börnevasen (som visserligen tillverkats lite här och där om jag förstått saken rätt)?

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
              Undrar om Du inte minns fel där Jag tror på Åseda
              Lasse
              Du har nog rätt där Lasse, mycke ÅÅÅÅÅÅ
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Hej.

Vill bara tillägga att den här lampan också gjordes vid Sölvehyttan och benämns för Conrad efter Sölve Conradsson.
                Last edited by mammacala; 2009-06-14, 23:41. Anledning: Lite felskrivning.

Comment

Ursprungligen postat av mammacala Visa inlägg
                  Hej.

Vill bara tillägga att den här lampan också gjordes vid Sölvehyttan och benämns för Conrad efter Sölve Conradsson.
                  Är det inte Elving Conradsson som avses?

Comment

Nej.
                    Elving Conradsson var direktör vid Åseda glasbruk.
                    Är inte helt säker om Sölve var son eller på vilket sätt de var släkt, men det var Sölve som flyttade till Sölvesborg.

Comment

Elving Conradsson var chef i Bergdala. Efter det i Flygsfors.
                      DG

Comment

Elving Conradsson var verksam i olika chefs- och ägarpositioner vid följande glasbruk: Åseda, Sölvesborg, Hyllinge, Eneryda, Elme, Bergdala och Flygsfors. Han började sin långa glasmannabana på Alsterfors.

Comment

OK

Comment

Working...
                          X