Ursprungligen postat av prylsnubben
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ystads Nya Stenkärls- och Keramikfabrik 1923-1931
Collapse
X
-
En strykpojke är det nogUrsprungligen postat av Polsson Visa inläggKan det vara en ystadiansk penselavstrykare?
.
Tack EB, ditt omdöme är föredömligt och bör vara ett föredöme för i tidigare inlägg omdömeslös person och polsson, pardon meUrsprungligen postat av E.B. Visa inläggVacker vas Prylsnubben, gillas av mig!
.
Comment
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggEn strykpojke är det nog.
Tack EB, ditt omdöme är föredömligt och bör vara ett föredöme för i tidigare inlägg omdömeslös person och polsson, pardon me.

p-son
Comment
-
Ovanlig och vacker.Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggJag har ju mest hittat glas på sistone. När jag väl hittar keramik så ser det ut som pluttaglas, Ni vet. Glaset som har duttar av alla färger som finns i massan. Men denna var vär inte så illa ändå för 15 kr
. Det står något mer än YSTAD, men vad ? Några siffror och kanske en signatur, möjligen...........
Måhända har A.T.A. varit i Italien på semester eller glasutställning och tagit intryck?
Inte mig emot om Du, i fortsättningen, kallar den för Muranovasen.
Comment
-
Tack Gideon, Muranovasen hälsar exclusivt till Dig med ett dagsljusporträttUrsprungligen postat av Gideon Visa inläggOvanlig och vacker.
Måhända har A.T.A. varit i Italien på semester eller glasutställning och tagit intryck?
Inte mig emot om Du, i fortsättningen, kallar den för Muranovasen.
,.
Comment
-
Visst ger motivet österländskt intryck, och den oinvigde kanske inte ser vasen som svensk överhuvudtaget.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggATA känner jag igen från vaser jag sett, den här ger Japanska vibbar dock.
ATA = Anders Teodor Andersson, och lite mer fakta finns här:
Samt mer personligt:
Det håller jag med om, nu när Du säger det.Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggNästan lite L.Hjorth inspirerad dessutom tycker jag, YSTAD-stämpeln ? i frakturstil går hem hos mig, snygg
.
Serien med Thora Hjorths bruna stengods, kom igång 1910, med dekorer inspirerade av Johan Rohde och William Morris. Hon gick över till den ljust gråvita marmorglasyren i mitten av 1920-talet och runt 1926 kom fåglar och grenar som motiv.
Österifrån kom inspirationen, så A.T.A. kanske var före henne?
Räckte det inte med sommarförvaringen av den?Ursprungligen postat av wasistdas Visa inläggFin Gideon, skulle "kidnappat" den
Comment
Comment