Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min femte bildgåta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Min femte bildgåta

Hoppas er midsommar också är/blir/var trevlig!

Jag har fotograferat en liten detalj på något gammalt som förmodligen mycket få använder numer, som ni kan gissa på vad det är om ni har lust.
    Bifogade filer

del till en "torkhuv"??

Comment

slipsstrykjärn
      Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Inte rätt ännu.

Jag kan nämna att mitt "något" inte innehåller några elektriska eller elektroniska funktioner.
        Last edited by Curious; 2009-06-20, 11:49.

Comment

En vecka har gått... och jag sätter in en bild visande hur detaljen ter sig ur en annan vinkel.
          Bifogade filer

Comment

Tryckkokare?
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Är det armen till en gammal grammofon ?

Comment

Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
                Är det armen till en gammal grammofon ?
                Javisst - det var den gamla vevgrammofonen som fått komma ner från vinden ett tag och vara gåtfull.

Tyvärr missade jag sätta i veven vid fotograferingen, och bilderna äro lite oskarpa

Jag fick överta den och "stenkakor" från mormor tror jag, gissningsvis när jag var i tioårsåldern och jag spelade en hel del på den.

När är grammofonen tillverkad månne? Tidigt 40-tal?
                Bifogade filer

Comment

Egentligen skulle kanske någon expert på grammofoner får svara, men jag svarar vad jag vet utan att veta något om just den här His Masters voice-grammofonen...
                  Det här utförandet på resegrammofoner dyker upp redan på 20-talet, men finns sedan med ganska länge. På 40-talet börjar riktiga grammofoner med elektroniska högtalare bli billigare, och resegrammofonerna får lite modernare utförande. Lite modernare mekaniska grammofoner brukar också ha ett annat ljudmembran som är täckt av ett galler.
                  Skulle gissa att den här är 20- 30-tal.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                    Egentligen skulle kanske någon expert på grammofoner får svara, men jag svarar vad jag vet utan att veta något om just den här His Masters voice-grammofonen...
                    Det här utförandet på resegrammofoner dyker upp redan på 20-talet, men finns sedan med ganska länge. På 40-talet börjar riktiga grammofoner med elektroniska högtalare bli billigare, och resegrammofonerna får lite modernare utförande. Lite modernare mekaniska grammofoner brukar också ha ett annat ljudmembran som är täckt av ett galler.
                    Skulle gissa att den här är 20- 30-tal.
                    Tack för det!

Jag vill gärna fantisera om att mina morföräldrar kanske bl.a. tog med sig den här vevgrammofonen ut i sin med hytt utrustade träbåt i skärgården - vari de ofta även tog med sig andra människor - gick iland här och var, badade, spelade skivor, hade picknick, drack kaffe, svag- och sockerdricka och hade jättetrevligt!

Men eftersom jag aldrig sett grammofonen på bilder från deras båtutflykter eller ens hört nämnas att den skulle tagits med, kanske man ansåg den för dyrbar för att tagas med ut på sådana äventyr. Eller de kanske - liksom jag själv - egentligen föredrogo de i naturmiljöerna normalt förekommande ljuden.

Vore kul se bild på den där senare typen pickupen du nämner.

Comment

Här kommer en bild på min grammofon av märket Orion med en sådan
                      Har ingen större koll på exakt ålder, men tror den är lite senare, åtminstone 1930-tal.
                      Det finns en grammofon efter farmor och farfar också, hemma hos mor och far. Tror den är köpt i slutet på 30-talet. Den är mer av resväsk-modell och är bredare än djup. Klädd i någon slags pressad hårdpapp i stället för de här i träklädd vaxduk.
                      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                        Här kommer en bild på min grammofon av märket Orion med en sådan
                        Har ingen större koll på exakt ålder, men tror den är lite senare, åtminstone 1930-tal.
                        Det finns en grammofon efter farmor och farfar också, hemma hos mor och far. Tror den är köpt i slutet på 30-talet. Den är mer av resväsk-modell och är bredare än djup. Klädd i någon slags pressad hårdpapp i stället för de här i träklädd vaxduk.
                        Tack för bilden med pickupen, sådan har jag aldrig sett tidigare!

Där syntes även den speciella brickan på skivtallrikens centrum, en bricka son nog tyvärr hamnade på okänd plats sedan jag i ungdomen "tillfälligt" avlägsnat den.

På din bild skymtar mellan skivtallriken och tonarmsfästet några för mig okända blanka prylar. Kanske bl.a. lock för stftförvaring...eller?

Comment

Japp! Såg att du hade varianten med en utfällbar lucka i sargen :-)
                          Armen som går under är till för att automatiskt stänga av grammfonen när skivan kommit till slutet, jag har sett att alla grammofoner inte har en sådan - såg din hade någon annan anordning på samma ställe...
                          Den silvriga spaken med knopp placeras så att skivarmen petar till den när den kommit till skivans slut. Då utlöser den en arm med gummipropp i ändan som far ut och bromsar skivtallriken.

Comment

Working...
                          X