Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Några delfiner hade hon med





    Comment


    • Fåglar rätt enkla i sig men jag har av någon anledning alltid gillat dem





      Lång näbbas

      Comment


      • En snäcka som får agera vas i vardagsrummet, brukar vara blommor i vanliga fall



        liten snäcka med en lika liten kanin.. Kaninen hade tråkig märkning som Marcolin sweden C 9



        Fjäril

        Comment


        • Nu sist så kommer mina egna favoriter

          Päronet och äpplet


          Groda med en krona på


          Denna är otroligt fin, hon har två stycken av dessa svärd cirka en meter långa. Vågade inte ta i dem för att se om det var någon speciell märkning på dem.
          Last edited by abagnale; 2008-02-06, 22:20.

          Comment


          • Här har vi snäckar som vållade många bråk mellan mig och syrran vem skulle få ha denna i sitt rum? Riktigt svårt att få till hur snäckan ser ut men jag ska förklara så gott jag kan. Det är som om det är frostat glas men när man lyser på det så gnistrar det i olika färger som rosa, blått mm



            Comment


            • Sista favoriten då det är denna pyramid, vet inte riktig vad det ska föreställa i mitten misstänker en ekoxe.. Enligt morsan så ska det vara fyra stycken i varje sett med olika "kryp" i mitten då. Jag har sett 1 pyramid till minns dock inte vilket djur det var i mitten. På undersidan står det Of Marcolin Sweden J 102-10 126/5000 tror även att det står V. Gerohnyc men väldigt tveksamt om det stämmer, svårt att se.





              Comment


              • Ja det var alla bilder från mig hoppas inte jag spammat sönder hela tråden..

                Comment


                • Hej abagnale!

                  Oj, vilken samling! Det var inte dåligt!

                  re pyramiden:
                  ekoxe är i och för sig Blekinges landskapsdjur/insekt men med tanke på att
                  det är en pyramid så tror jag mer på en skarabé

                  Hinner inte skriva så mycket mer nu men återkommer imorgon.


                  Ingela

                  Comment


                  • Hej!

                    Vilken samling...Äntligen en riktig bild på panter och tiger från deras tillverkning...Vilka drömföremål hon har ....flera jag inte sett någon bild på.

                    Tack för att du fotograferade dessa föremål till oss här på Pes.

                    Jag kan hjälpa dig med vad det är för något i pyramiden...Det är Hieroglyfer och betyder Nebkheperure ...Vilket är ett tronnamn på Tutankhamon.
                    Det finns flera olika pyramider med olika plattor i.
                    Pyramiderna har jag också bara sett på bilder..... så man blir väldigt avundsjuk

                    Mvh Pjotr

                    Comment


                    • Hej abagnale!

                      Det är mycket intressant att se så många bilder på en gång, lite som julafton för en FM samlare!
                      Och att få se både nya modeller och färginlägg är kanon! Snäckan som får agera vas i vardagsrummet ser intressant ut.... Hur stor är den?

                      Ja, det är mycket som är fint! Örnen, fjärilen, hägern, delfinerna osv. Det är ju till hjälp att veta vad man ska titta efter när man är på en mässa. Alla dessa bilder tillsammans blir som en egen liten produktkatalog över den sena produktionen.

                      När jag började köpa för ca 30 år sedan så var det nog mest med den gråa effekten som jag stötte på. I alla fall är det den jag minns, det kanske fanns andra färgkombinationer också men det måste jag i så fall ha missat eller förträngt. Sedan kom jag ur köpandet av FM men fick en nytändning för några år sedan.

                      Vet inte hur mycket av sen produktion som såldes här hemma, mycket gick ju på export! T.ex. 1989 gick hela 92% av produktionen på export! Köpte ni i någon affär eller direkt på glasbruket?

                      Avslutar med några fler bilder!

                      .
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Denna tråd innehåller många inlägg/bilder.

                        Det är alltid roligt att höra kommentarer om de bilder vi lagt in! Ni kanske känner igen något objekt, kommer ihåg att detta såg ni på t.ex. Domus på 1970-talet eller i någon annan affär, eller har sett på någon mässa under årens lopp.
                        Lämna gärna en kommentar till våra bilder. Som storsamlare av FM Konstglas är det roligt för mig att följa ev. inköp från er sida eller bara minnen från tiden då det begav sig.
                        Vad ser ni idag på mässor och loppisar?

                        Själv bor jag i Stockholmområdet och började köpa FM i slutet av 1970-talet. Det fanns en konstglasaffär i Gamla Stan (precis vid tunnelbanan) som sålde FM och även varuhuset PUB hade en del. Där handlade jag då, nu är det Tradera och eBay som gäller samt de mässor/loppisar jag kommer till.

                        Lägger in några brevpressar ur min samling. Kanske någon får en Aha-upplevelse? Den där känner jag igen!

                        Halvan! Har du fått några Aha-upplevelser? Den här har ju jag varit med och gjort!

                        Kan kanske tillägga var jag köpte dessa 3 brevpressar:
                        nr 1 - eBay USA
                        nr 2 - Sollentunamässan förra året
                        nr 3 - Tradera

                        Ser fram emot att höra era kommentarer!

                        .
                        Bifogade filer
                        Last edited by alegni; 2008-02-13, 01:27.

                        Comment


                        • Den sista var ju tjusig. Gillar fägsammansättningen.
                          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                          Comment


                          • FM skål med fina färger!

                            .
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ljusstakar

                              Hittade tråden efter att jag skickat dessa ljusstakar vidare till försäljning, men kanske bilden ändå kan vara av intresse?
                              Söffe
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • hej har du nån aning om en duva fr ronneby? min jobbarkompis undrade idag, det är graverat B870 under den. jag kan tyvärr inte säga färg el storlek o ålder men hon fick den för tjugo år sedan. hej från tinodee

                                Comment

                                Working...
                                X