Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej FM-Vänner!

Här kommer en ståtlig FM-Tupp. En fråga till dig Hirvi. Övergången mellan kropp och fot såg nästan lite slarvig ut. Tänkte nästan att den blivit lagad. När jag jämför med Gaspadins tupp ser jag jag dock samma ojämna övergång. Vet du varför man gjorde en så oregelbunden övergång eller hur har man tänkt? Tuff och kaxig är den 34 cm. hög. Den lilla ugglan är bara med som storleksreferens men den har sin charm den också.
    Mvh. Birger
    Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	74,8 KB
ID:	507638

Name:	003.jpg
Size:	80,5 KB
ID:	507639

Name:	004.jpg
Size:	68,9 KB
ID:	507640

Comment

• Ja det är ju en riktigt härlig tupp, den är ju riktigt profsigt gjord,
      stjärt, huvud, hela fågeln är ju riktigt bra,
      sedan är det ju sammanfogningen du tittar på, själva foten är ju gjord för sig,
      tuppen för sig, sedan har dom klippt av en varm glasbit på foten och ställt tuppen på den, det är i det momentet som det blev lite snett,
      när tuppen vrids lite hit och dit på den varma glasmassan för att stå rätt,
      i det läget har dom inte så stor kontroll över vad som händer under tuppen,
      fästet (glasmassan) kallnar fort, ingen kan styra över detta,
      resultatet blir som du visar,
      många tuppar kan bli helt okej för vårat öga, vissa blir så här,
      så enkelt är det.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Go'vänner!

Den här tråden är unik, i det att den troligen utgör världens mest omfattande allmänt tillgängliga dokumentation över FM Konstglas och dess produktion. Det är något som jag tycker att alla engagerade som bidragit till tråden skall vara mycket stolta över. Med engagemang följer dock ofta starka känslor, och även om dessa säkert är motiverade vill jag be er att vänligen hålla dessa utanför tråden, så att den kan fortsätta leva och utvecklas till nåt ännu bättre än vad den redan är.

Jag har raderat en del inlägg som kändes onödiga, men valt att låta dem vara kvar som behandlar för ämnet intressanta frågor trots att formuleringarna i vissa fall är väl skarpa. Tänk på tonen, på övriga medlemmar/läsare och på att risken för missuppfattningar blir mycket större på ett forum som detta än i verkligheten.

Eventuella synpunkter på modereringarna ber jag er ta via PM.

//cjf

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Ja det är ju en riktigt härlig tupp, den är ju riktigt profsigt gjord,
          stjärt, huvud, hela fågeln är ju riktigt bra,
          sedan är det ju sammanfogningen du tittar på, själva foten är ju gjord för sig,
          tuppen för sig, sedan har dom klippt av en varm glasbit på foten och ställt tuppen på den, det är i det momentet som det blev lite snett,
          när tuppen vrids lite hit och dit på den varma glasmassan för att stå rätt,
          i det läget har dom inte så stor kontroll över vad som händer under tuppen,
          fästet (glasmassan) kallnar fort, ingen kan styra över detta,
          resultatet blir som du visar,
          många tuppar kan bli helt okej för vårat öga, vissa blir så här,
          så enkelt är det.
          Hirvi
          Hej Hirvi!

Tack för ditt, som vanligt uttömmande och klara svar. Tuppen är jättefin jag var bara lite konfunderad över sättet man sammanfogat delarna på. Tror faktiskt inte jag sett det på någon av FM's andra figurer. Men någon gång ska ju vara den första!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
            Hej Hirvi!

Tack för ditt, som vanligt uttömmande och klara svar. Tuppen är jättefin jag var bara lite konfunderad över sättet man sammanfogat delarna på. Tror faktiskt inte jag sett det på någon av FM's andra figurer. Men någon gång ska ju vara den första!

Mvh. Birger!
            Om just denna sammansättningen var en nödlösning för denna tuppen
            kan jag inte svara på, själva foten skulle ju oxå kunnat sitta puntlad på en spik och sedan sammansatt med tuppen, utan detta påklipp av glasmassa som vi pratar om, vanligast som du säger så har dom dockat föremålet och fotdelen utan extra glas i mellan.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Tack igen! Det är nog ingen nödlösning på just min tupp utan de har använt sig av den tekniken på just denna modell. Gaspadin har en likadan tupp i sitt fotoalbum och den är också gjord på det sättet. Lite udda men ändå charmigt och som du så rätt påpekade så blir det svårt att få en riktigt rak tupp när den ska sättas fast på foten.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                Hej Hirvi!

Tack igen! Det är nog ingen nödlösning på just min tupp utan de har använt sig av den tekniken på just denna modell. Gaspadin har en likadan tupp i sitt fotoalbum och den är också gjord på det sättet. Lite udda men ändå charmigt och som du så rätt påpekade så blir det svårt att få en riktigt rak tupp när den ska sättas fast på foten.

Mvh. Birger!
                Ja jag såg Gaspadins tupp var lika dan, men Gaspadins guldtupp
                den var dockad på foten direkt.
                Hirvi

Comment

• Hej Hirvi!

Jajamänn! Så var det!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Här kommer den en härligt marmorerad Koala B-8. Tycker speciellt mycket om att de format den som det anstår en koala med funktionella fina böjda ben med nypta avslut, här får man verkligen klart för sig att det rör sig om en träd och grenklättrande liten krabat. Håll till godo!
                    Mvh. Birger!

Name:	003.jpg
Size:	43,9 KB
ID:	507721

Name:	004.jpg
Size:	40,0 KB
ID:	507722

Name:	001.jpg
Size:	34,5 KB
ID:	507723

Name:	006.jpg
Size:	51,7 KB
ID:	507724

Comment

• Birger, grattis till din fina koala. Den är bedårande. Jag var lite sugen att själv bjuda på den .....

Det är ett härligt färg/mönsterinlägg som gör sig bra i koalan. Grattis!

Comment

• FM eller?

Här är fågeln jag funderade över, den är 33 cm hög .
                        Det är ju lite av den form FM brukar ha eller är jag helt fel ute.
                        Mvh cobe
                        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
                          Mvh cobe

Hej Cobe,

du kan jämföra med dessa två fåglar

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                            Birger, grattis till din fina koala. Den är bedårande. Jag var lite sugen att själv bjuda på den .....

Det är ett härligt färg/mönsterinlägg som gör sig bra i koalan. Grattis!
                            Hej Alegni!

Tack! Javisst är den härlig! Gillar både själva utförandet och färgen, jag kan förstå att du var lite sugen på den.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
                              Mvh cobe
                              Hej Cobe!

Javisst är det en FM-Ronneby tupp. Om du bara tittar på föregående sida så ser du min tupp och även diskussionen med Hirvi angående hur den tillverkats. Grattis till en fin FM-tupp!

Mvh. Birger!

Comment

• Hittade dessa på loppis, tyckte de var fina och några hade FM-lappen på sig. Jag googlade det och kom till denna tråd . Är alla FM tro? För mig känns de ganska så lika och bottnen är likadana också.

Comment

Working...
                                X