Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg

    Simco:
    nu har jag tittat i ditt album,du har rätt päronet och äpplet skulle passa bra ihop.
    Jag skickar min adress till dig via pm
    Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
    Nu hittade jag den i katalogen från 1971-72.

    I katalogen finns ett försättsblad med ett fotograferat urval.

    På nedersta raden av bilden finns en fågel "Domherre/Redchest F-170 klar/röd".
    Jag har lusläst i katalogen men inte hittat domherren,antagligen så har flera årgångar haft samma försättsblad så kataloginnehållet stämmer inte till 100%med försättsbladet.

    Bifogar bilder på vad jag tror är Domherre F-170,omärkt och osignerad.
    Domherre heter förresten bullfinch på engelska,jag tycker dessutom att pippin är mer lik en rödhake
    Ha,ha!!! Skicka gärna din adress så kommer jag hem till dig och hämtar äpplet!
    Jag tar gärna med mig din fantastiska domherre också. Stort grattis!!!
    Och den fina gröntonade pippin!

    Tack för bilden från katalogen, superbra referensmaterial för oss som inte äger kataloger!

    Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Ja, vad har jag köpt?

    Det är inte en fågel, det är inte en fisk utan en mittemellan.
    Den befinner sig just nu utomlands, men ska snart påbörja sin resa hem till Sverige!

    Så snart den har landat, packat upp, och gjort sig hemmastadd, så kommer en liten presentation här i FM tråden!
    Spänningen är oooollliiiiidllliig, nu sitter vi klistrade framför dataskärmarna och väntar

    Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
    Här vänder jag ryggen åt några dagar och inläggen bara drösar in.

    Birger, du har då tur som en tokig!! Jag funderar allvarligt på att flytta!! Din blåa kyckling gör sig fint ihop med de gula! Kul hur det knyter ihop sig; jag hittade en gul - strax därefter gjorde du detsamma. Jag hittar en ovanlig lila - då hittar du en förmodligen minst lika ovanlig i blått!

    Och sen vill jag sent men inte desto mindre välment, hälsa våra nya samlare välkomna till tråden! Alltid intressant med personer som har kontakter med dem som jobbat på bruket, och dem som sitter på märkliga fynd. De märkliga "brevpressarna" fascinerar mig verkligen - min underbara lampa i samma stil står här och jag ska bara försöka finna en skärm till den.

    Här är det stiltje ett tag - men ändå inte... Har tillfälligt hamnat på ett litet sidospår. Men det får vi ta någon annan gång, hoppas jag.

    /Cina PB
    Hej Cina!
    Grattis till dina fina fynd och den ovanliga lila kycklingen.
    Håller med om att man bara råkar titta bort ett tag och så har inläggen rasat in. Så kul att få se alla bilder och stöta på nykomlingar med spännande saker.
    Helst vill man hinna kommentera allt. Hoppas ditt sidospår inte drar iväg allt för långt....... I så fall efterlyser vi dig!!!

    Comment


    • Alegni, den är helt Solid. Vikt 381 gram.
      Pes är mitt google.

      Comment


      • Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
        Hej FM-Vänner!

        Idag fick jag hem mitt första hästhuvud, köpt på Ebay. Hemtaget från USA.
        Signerat Marcolin Ronneby Sweden B150 eller 160-110. Är inte det en liten ovanlig signering? Brukar väl mest stå Marcolin Sweden? Alegni, vad tror du? Oavsett, litet är det men har fantastiskt mycket klass.
        Håll till godo!

        Mvh. Birger!
        Hej birger!
        Grattis till hästhuvudet!!!
        Elegant och mäktigt så att det förslår!
        Har inte provat att köpa från U.S.A. eller E-bay än, men skulle gärna prova om jag hittar något extravagant.
        Här hemma spöregnar det och är beckmörkt, inget fotoväder överhuvudtaget.
        Men sedan blir det bilder

        Comment


        • Hej Simco!

          Tack så mycket. Jag ser fram emot nya spännande bilder när solen åter tittar fram hos dig!

          Mvh. Birger!

          Comment


          • Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
            Här vänder jag ryggen åt några dagar och inläggen bara drösar in.

            Birger, du har då tur som en tokig!! Jag funderar allvarligt på att flytta!! Din blåa kyckling gör sig fint ihop med de gula! Kul hur det knyter ihop sig; jag hittade en gul - strax därefter gjorde du detsamma. Jag hittar en ovanlig lila - då hittar du en förmodligen minst lika ovanlig i blått!

            Och sen vill jag sent men inte desto mindre välment, hälsa våra nya samlare välkomna till tråden! Alltid intressant med personer som har kontakter med dem som jobbat på bruket, och dem som sitter på märkliga fynd. De märkliga "brevpressarna" fascinerar mig verkligen - min underbara lampa i samma stil står här och jag ska bara försöka finna en skärm till den.

            Här är det stiltje ett tag - men ändå inte... Har tillfälligt hamnat på ett litet sidospår. Men det får vi ta någon annan gång, hoppas jag.

            /Cina PB
            Hej Cina PB!

            Tack ska du ha! Den blå kycklingen är inte ett nyförvärv, det är den lilla gula kycklingen som är nytillkommen. Oavsett så håller jag med dig, min blå kyckling är nog heller inte så vanligt förekommande. Det ska bli kul att få veta lite mer om ditt sidospår. Blir faktiskt riktigt nyfiken.

            Mvh. Birger!

            Comment


            • Hej allihopa och tack för jättefin respons på mina mystiska blombollar!

              Cina PB: blev jättenyfiken på din lampfot, har du någon bild på den? och vet du vad det ska vara för skärm till den?

              Comment


              • Hej Glasvänner!

                Mycket nytt som inkommit.....Kul med allt som visas.

                Jag har haft lite fiskelycka och det nappade en M232 Signerad Marcolin Sweden M232 28 fick även annan ovanlig fisk som jag skickar in när jag får lite tid över.

                Mvh pjotr
                Bifogade filer

                Comment


                • Hej Pjotr!

                  Den var riktigt maffig! Häftig och ovanlig! Ta inte illa upp nu, men det var ingen skönhet. Skönhet, sitter ju som det sägs, alltid i betraktarens öga och denna märkliga fisk, hamnar för min egen del i facket fulsnygg. Oavsett, jätteroligt att få stifta bekantskap med den!

                  Mvh. Birger!

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                    Jag har haft lite fiskelycka och det nappade en M232 Signerad Marcolin Sweden M232 28 fick även annan ovanlig fisk som jag skickar in när jag får lite tid över.
                    Häftig firre! Stort grattis!

                    Såvitt jag kan se är det en "Triggerfish", M-233. Kan du kolla på signeringen?

                    M-232 är en "Humu Humu" fisk.

                    .
                    Last edited by alegni; 2010-08-26, 23:24.

                    Comment


                    • hej allihop, och Pjotr vad har du fått på kroken? den är helt otroligt cool vilket napp, grattis till fiskelyckan

                      Comment


                      • Hej igen, Alegni & Cina PB:
                        såg i albumet att du hade en veckad skärm till lampfoten med blommor - jättesnyggt, är det orginal eller?. Har nämligen spanat in en lampfot modell större än din på bild, (samma färgställning som mina stora blombollar) - fast utan skärm! så jag undrar förstås - ska skärmen vara vit, svart, slät, veckad eller är det bara en smaksak...

                        Comment


                        • Kul att se nåt nytt, ganska likt ändå...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Här kommer några katalogbilder .....

                            Humu Humu, M-232 resp. M-231
                            .
                            Bifogade filer
                            Last edited by alegni; 2010-08-26, 23:46.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av novy Visa inlägg
                              Hej igen, Alegni & Cina PB:
                              såg i albumet att du hade en veckad skärm till lampfoten med blommor - jättesnyggt, är det orginal eller?. Har nämligen spanat in en lampfot modell större än din på bild, (samma färgställning som mina stora blombollar) - fast utan skärm! så jag undrar förstås - ska skärmen vara vit, svart, slät, veckad eller är det bara en smaksak...
                              Jag har inte orginalskärm på min lampa.
                              Jag letade länge efter en lampskärm, började på Åhléns men nej, inte ska jag köpa en skärm där. Det ska vara i en lampaffär, som har ett stort utbud med skärmar. Efter flertalet turer till olika lampaffärer så stod jag fortfarande utan skärm ... vad göra?
                              Ja, jag svängde förbi Åhléns, skulle titta på något annat, men tänkte att jag kan väl kolla på deras lampskärmar en gång till, och nu helt plötsligt kändes deras skärm helt rätt. Så den första lampskärmen som jag kollade på och förkastade, är nu den som sitter på lampan och (i mitt tycke) pryder sin plats!

                              Att välja skärm tycker jag är en smaksak men som hjälp på traven får du en katalogbild av mig.

                              bild 1: katalogbild
                              bild 2: lånad bild från inlägg 532, lampfot (klar+guld), här kan det ev. vara en orginalskärm som sitter på
                              bild 3: min lampa, med skärm från Åhléns
                              Bifogade filer
                              Last edited by alegni; 2010-08-27, 01:25.

                              Comment


                              • Förlåt för att jag lortar ner er toppenfina tråd med denna fråga, men är detta en FM Ronneby:

                                http://www.tradera.com/Konstglas-Fan...0705_117017445

                                MvH
                                Emil

                                Comment

                                Working...
                                X